Okunma Sayısı: 492
  • 9
  • 0
  • 3
  • 3

Bu Tablo Göründüğü Kadar Masum Değil....


Bu Tablo Göründüğü Kadar Masum Değil....

Bugün sizlere Joseph Wright'ın ''Mum Işığında Yavru Kedi Giydiren İki Kız'' adlı eserinden bahsedeceğim. 

 1768-1770 yıllarına tarihlenen bu tuval üzerine yağlı boya eser, günümüzde Londra'da Kenwood House'da bulunuyor. Etkileyici sahneleri aslında konu olarak da göründükleri kadar basit değiller. Çok güçlü ve ince mesajlar saklıdır resimlerinde. Ressam, bu anlamda nefes kesici resimler yapıyor diyebiliriz. Bir detayı yakaladığınızda kendinizi resmin karanlık dünyasından alamazsınız. İki kız çocuğu muhtemelen 12 veya 13 yaşındalar. Yine muhtemelen kardeş olan bu kızlar, oyuncak bebeklerini kenara koymuş ve yavru bir kedi ile oynuyorlar...

Kediyi de tıpkı oyuncak bebek gibi giydiren bu kızlara ve gölge ışık atmosferine, gerçekçiliğine baktığınızda 'ay ne tatlı bir sahne' diyebilirsiniz. Ancak bu sahne maalesef o kadar masum ve tatlı değil... Burada çocuk yaşlarda başlayan cinsel merak, hatta bir takım sapkınlıklar yer alıyor. Bu yorumu yapabiliyoruz çünkü zaten sanatçı genel olarak sanatında bunu işler. 

Kedi bir 'kız bebek' gibi giydiriliyor. Ancak kuyruğu bize bir mesaj veriyor. Tıpkı bir cinsel organ gibi iki bacağının arasından çıkmış. Aslında kuyruğun duruş formu bile bir mesaj. Bir ereksiyon anı... Çocuklar tarafından taciz edilen başka bir çocuk, bu ağır bir hiciv resmi...

 

Peki yavru bir kediye, erkek bir kediye kadın kıyafetleri giydirmenin neresi sapıkça? Bu noktada 21.yüzyıldan değil 18. yüzyıldan bakmamız gerekiyor resme. O dönem İngiltere sokaklarında sıkça gördükleri Travestiliğe bir gönderme var. Peki bu küçük kızlar neden böyle bir resme konu ediliyor. Neden sapıklık, 12 veya 13 yaşındaki bu kız çocuklarını hedef alıyor. Aslında hedef aldığı çocuklar değil. O dönem İngiltere'deki bir yasa. Kız çocuklarının 12 yaşında evlendirilmesi yasası...

Bu nedenle çocuklar çocuk kalamıyor. Şimdi gelin kızlara tekrar bakalım. Hiç küçük çocuk gibi giyinmemişler. Yetişkin gibi giydirilmiş çocuklar. Onlara sürekli evlenme çağında oldukları söyleniyor... Ressam bizi korkutmak istediği için de kızları biraz 'tuhaf' resmediyor... Amacı bizi germek olan ressamın kullandığı tek teknik bu değil. Bizi de çocukluğumuza gönderiyor. Nasıl mı? Resme dikkatli bakın. Kız çocukları ile aynı hizadayız. O karanlık odaya giren çocuklardan biri olmamızı istiyor. Soldaki kızın yüz ifadesindeki gülümseme Avrupalı sanat tarihçiler tarafından 'manyakça' olarak nitelendiriliyor. Tıpkı kedinin son derece mutsuz ve tedirgin olması gibi içimizdeki gerilimi tavana çıkaracak, rahatsız edecek başka bir detay... Korkunç bir oyuncak bebeğe benziyor. Odada gerçekleşen her şey bu çocuklara göre normal. Çünkü yaşlarının gerektirdiğini yaşamak yerine kadın olmaya çalışıyorlar. Cinselliğe erken hazırlandıkları için onunla ilgili merak ettikleri ve yanlış yönlendikleri çok şey var. Kediye muhtemelen eziyet yeni başlıyor...Işığın aşağıdan gelmesi ise başka bir gönderme. Basit olarak yapılan bir şaka vardır ya. Birbirimizi korkutmak için ışığı alttan tutar, korkunç bir yüz ifadesi elde ederiz. Ressamın amaçladığı sahneye uygun bir ışık kompozisyonu. Hadi şimdi bir kaç bilgi daha vereyim ve biraz daha ileri gidelim... Buradaki yavru kedinin ressamın kendisi olabileceği düşünülüyor... Ressam Wight 38 yaşına kadar evlenmedi ve kadınlarla ya da cinsellikle ilgili bir takım sorunları olduğu biliniyor. Ressam daha küçük yaşlarda, 12-13 yaşında 'kadın' olma, anne olma adayı bu kız çocukları tarafından belki de kadın elbiseleriyle süslendi... Aslında toplum içindeki kuralların çocuk psikolojisini ne denli bozduğunu, nasıl domino etkileri yarattığını, mağdurlar ve sapıklar ortaya çıkardığını, cinsel ve duygusal çok büyük hayal kırıklıkları yarattığını gösteren çok güçlü bir eserdir. Ressamın diğer resimlerini de yine ara ara ele alacağım ve göreceksiniz ki çocuklar genellikle zulüm eden tarafta olacaklar. Aslında bu bir alegoridir. Ressam mağdurları genellikle hayvanlar olarak kullanır. Bu da çocukların elindeki bir şeyden rahatsız olmamızı sağlar.

Aslında mağdur olan çocuklardır. Yetişkinler olarak yanlış karar, yönlendirme ve kurallarımızla çocuklara eziyet eden yetişkinlerdir. Çünkü hayvanlara işkence yapan ya da cinsel sorunlarla başa çıkamamış çocuklar da büyüdükleri ve yetişkin oldukları zaman yeni sapkınlıklar olarak toplumdaki yerlerini alırlar. Ayrıca son bir bilgi, kediler genellikle o yıllardaki resimlerde bir cinsellik sembolüdür.....

 


Yorumlar (3)

Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.

Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.

WANNART
Profilini oluşturmak, İçerik yazmak, İtibar Puanı Kazanmak İçin Hemen Şimdi Kayıt Olabilirsin! KAYIT OL!