Advertisement
Okunma Sayısı: 1075
  • 9
  • 0
  • 2
  • 2

Türkçe Rap’te Mutlaka Keşfetmeniz Gereken Lirikalite: Kanove İle Röportaj


Türkçe Rap’te Mutlaka Keşfetmeniz Gereken Lirikalite: Kanove İle Röportaj
Advertisement

Müziğiyle Orta Çağ'dan mitolojiye, Shakespeare'den İsmet Özel'e kulaklarımıza liriklerini fısıldayan bir rapper: Kanove.

2021'de keşfettiğim ve duymak istediğim bir müzikle buluşma şansını elde ettiğim Kanove ile bu röportajda bir araya geldik. Keyifli okumalar!

1- Merhaba, öncelikle benimle bu röportajda bir araya geldiğiniz için teşekkür ederim. Nasılsınız, nasıl gidiyor?

Merhaba, teklifiniz için ben teşekkür ederim. Her şey güzel, umarım siz de iyisinizdir.

2- Sizi bu röportaj vesilesiyle tanıyacak olan dinleyiciler için bu sorum: Kimdir Kanove?

İsmim Ali Baran Tuyur. 1998 İstanbul doğumluyum. 2016 yılından beri müzik yapıyorum. İlk şarkılarımı 2017 yılında yayınlamaya başladım.O zamanlar Youtube ve Soundcloud gibi sitelere yüklediğim bu teklileri daha sonra albümlerde topladım. Şu ana kadar üçü EP, altısı LP olmak üzere yayınladığım dokuz adet albüm var. Bu sanatın icrasında estetik değeri yüksek olan her şeyden ilham alıyorum. Müziğimde olabildiğince edebi, melankolik ve atmosferik bir duyum yaratmaya çalışıyorum. Hissiyatı tekniğin ve parametrelerin ötesinde bir şey olarak görüyorum. Müziğin yanı sıra yazı ve şiirler yazıyorum, bunları bloğumda paylaşıyorum.

3- Ian Curtis, Empyrium, Vâli gibi isimlerden müzikal anlamda etkilendiğinizi biliyorum. Bu etkilenme hali sizde bambaşka bir tarzla yeniden anlam bulmuş. Rap müzikten müzikal anlayış bakımından böylesi uzak isimlerden ilham alırken neden derdini anlatma yöntemi olarak rap janrasını tercih ettiniz?

Rap müziği tercih etmemin başlıca sebebi bu müzik türünü biliyor olmamdı. Çocukluğumdan beri dinlediğim, aşina olduğum bir tarzın dinamiklerini kestirmek -diğer türleri tanımaya kıyasla- daha kolaydı ve nitekim de böyle oldu. Öte yandan bu türün söz yazma bahsinde şiirin yapısına yakınlığı da önemli bir etken. Rap yapmadan önce şiirler yazıyordum ve bu şiirleri bir müzik aracılığıyla nesnelleştirmeye en uygun türün rap müzik olduğunu düşündüm.

4- Rap müzik piyasasında zaman geçtikçe liriklerin zayıfladığı daha çok altyapıların öne çıkarıldığı bir ivme görüyoruz. Sizde ise bu ivmeyi tamamen kıran bir müzikal tavır var. Hem sözlerle hem altyapılarla bu kırma hali hangi parça olursa olsun ilk dinlemede bile anlaşılıyor. Rap müzik bağlamındaki lirikal öncelikli yaklaşımınızı neye dayandırıyorsunuz?

Bu aslında yukarıda bahsettiğim şeyle ilgili. Amaçladığım şiirsel bir müzik olduğu için söz yazımında ayrı bir çaba elbet gerekiyor fakat bu şiirsel üslubun tek başına yakalanması da pek bir şey ifade etmiyor, aynı şeyin altyapılarda da sağlanması gerekiyor. Bu iki ana detay birbirini ne kadar tamamlarsa ortaya çıkan şey de o kadar uyumlu ve özgün oluyor.

5- Eserlerinizden bahsetmişken, bir de edebiyat yönünüz hakkında konuşmak isterim. Eserlerinizde sıkça edebi referanslar görüyoruz. Böylesine farklı sanatsal yaklaşımları başarılı bir şekilde bir araya getirebilmeniz hakkında neler düşünüyorsunuz? Bu anlamda sizi en çok besleyen kaynaklardan örnek verebilir misiniz?

Edebiyatın, özellikle şiirin hayatımda önemli bir yeri var. 2014 yılından beri şiir okuyup yazıyorum. İlk şiirlerim çoğunlukla eski Türk mitolojisinden ve tasavvuftan öğeler taşıyordu, melankolik bir duyumun yanı sıra bu iki şeyin sentezini de amaçlıyordum. Şiiri o zamandan beri bireysel ve soyut bir şey olarak algılıyorum. Asaf Halet Çelebi’nin somut malzeme ve soyut şiir bağlantısı üzerine yazdıklarıbu türhakkındakidüşüncemi genel anlamda şekilleyen yazılardır. Beni etkileyen şairlerden birkaçı: Asaf Halet Çelebi, Ayhan Kırdar, İsmet Özel, Keats, Baudelaire, Rilke…

6- Önceki soruma ek olarak etkilendiğiniz edebi karakterler içerisinde “Birlikte yazmak isterdim.” dediğiniz birileri var mı?

Açıkçası böyle bir isteği hiç düşünmedim.

7- Bu işe dinleyici kanadından geldiğinizi düşünürsek bu meseleye ilk adımlarınızı atarken etkilendiğiniz hip hop kültürü bireyleri kimlerdi? Bu soruyla bağlantılı olarak günümüzde rap yapan ya da kariyerine farklı nedenlerle devam etmeyen isimler arasından bir araya gelmek istediğiniz birileri var mı?

Bana ilham veren, beni etkileyen birçok sanatçı var. Bu kişilerin başında Sagopa Kajmer’i söyleyebilirim. Onun hem romantik hem melankolik denebilecek o klasik sound’ınıherkes bilir. Bir Pesimistin Gözyaşları ve Romantizma albümleri özellikle beatmaking anlamında ne yapmak istediğimi netleştirmiş albümlerdir. Öte yandan etkilendiğim isimlerden birisi Karaçalı’dır. Bir arkadaşımın bana Defolu Caddelerde Fotomontaj’ı dinletmesiyle bu müziğin “farklı” da yapılabileceğini anlamıştım. Keza Kayra, Ağaçkakan, Type Wheel, Saian… Dönem dönem yoğunlaştığım sanatçılardan birkaçı. Yabancı olarak ise Atmosphere kesinlikle. If I Was Santa Claus’u defaatle döndürdüğüm o yılbaşını unutamıyorum.

8- Geçtiğimiz sene Armando’nun albümünde sizi birlikte dinledik ve şimdiye kadar dinlediğim parçalarınızda çok iyi bir kimya tutturduğunuzu düşünüyorum. Bir albüme konuk olabilirken kendi şarkılarınızda bunu pek göremiyoruz. Çoğunlukla seslendirme kesitlerine yer veriyorsunuz. Genel olarak kendi projelerinizde solo olmanızın özel bir sebebi var mı?

Genelde solo olarak müzik yapıyorum çünkü tasarladığım şeyi kendi başıma nesnelleştirmek, her dokunuşu kendi başıma yapmak beni daha rahat hissettiriyor. Müziğimin biraz farklı olması da ortak bir şey yapmanın zorluğuna bir etken elbette.

9- Sizi Listenary’nin “Altın Tepsi” konsepti ile tanımıştım. Bu yüzden biraz müziğinizin keşfedilmesi üzerinde de durmak istiyorum. Özellikle YouTube’da yorumlarda dinleyiciler genellikle henüz keşfedilmemiş olduğunuzdan yakınıyor. Mevcut piyasayı da düşününce siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Her sanatçı ortaya koyduğu eserlerin değer görmesini ister çünkü sanat bir anlamda öznel olanı sunmakla alakalıdır. Buradaki değer görmenin ötesinde olan şeyin isebir müzik üslubu yaratma gayreti olduğunu düşünüyorum. Bir tarz yakalayıp bu tarzı pekiştiriyor olmak bir sanatçı için ilk amaç olmalı. Özgünlük bir sanatçının değer kriteridir. Para ve popülerlik kaygısıyla müzik yapmanın sanat bağlamında değer yoğunluğu düşüktür. Bir üslup yakalandıktan, önceliğin tamam olmasından sonra sanatçının eserlerini daha fazla kişiye ulaştırmak için gerekli çabayı göstermesi daha uygun bir sıralama gibi geliyor bana.

10- Son olarak günümüz teknoloji çağıyla birlikte no - name isimlerin ön plana çıkabilmesi görece daha kolay hale geldi ve piyasa birçok yeni isme kapılarını açtı. Sizin bu yeni isimlerden takip ettiğiniz var mı? Okurlarımıza kimleri tavsiye edersiniz?

Pek takip ettiğim bir isim yok maalesef bu yüzden bir öneride bulunamayacağım.

 

Hayatıma böyle bir anı bırakma fırsatı verdiği için Kanove'ye ve süreçte her zamanki gibi yanımda oldukları için Bekir Vedat İlhan ile Barkın Ünlüeroğlugil'e teşekkürlerimle. Müzikle ve güzellikle!

 

Kanove'yi dinlemek isterseniz:


Yorumlar (2)

Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.

  • “Özgünlük bir sanatçının değer kriteridir. Para ve popülerlik kaygısıyla müzik yapmanın sanat bağlamında değer yoğunluğu düşüktür.” bu güzel röportaj için teşekkürler. emeğinize sağlık.

    • Çok güzel bir röportaj olmuş 🖤 vesile olan herkese teşekkürler :)

      Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.

      WANNART
      Profilini oluşturmak, İçerik yazmak, İtibar Puanı Kazanmak İçin Hemen Şimdi Kayıt Olabilirsin! KAYIT OL!