Lübnan asıllı besteci ve ud sanatçısı Rabih Abou Khalil (Rabi Ebu Halil) Alman ve Fransız edebiyatını müziğe taşıdığı son çalışmasıyla, 9 Mart’ta İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Cemal Reşit Rey (CRR) Konser Salonu’nda İstanbullu sanatseverlerle buluşacak. Abou-Khalil’in Alman ve Fransız edebiyatını yorumlayarak dilin ve müziğin sınırlarını zorladığı projesinde sanatçıya Arnavut şarkıcı Elina Duni eşlik edecek. Duni, Fransızca, İngilizce, Almanca, Arnavutça ve İtalyanca dillerinde kusursuz şarkı söyleme yeteneğinin yanı sıra ve Abou-Khalil'in müziğindeki karmaşık ve sürekli değişen ritimlere karşı duyarlılığıyla öne çıkıyor. Alman, Fransız ve Portekizli şairlerinin şiirlerinin Arap, caz ve batı ritimleriyle müziğe dönüşeceği konser, saat 20.00’de başlayacak.
Schiller’den Verlaine’a Diller Arası Şiirsel Köprü
Müziğinde geleneksel Arap ezgileri, caz doğaçlamaları ve klasik müzik tekniklerini birleştiren Rabih Abou-Khalil, küçük yaştan itibaren müziğin aynı sıra şiirle de iç içe oldu. Sanatçı, karmaşık ritimleri ve alışılmadık melodik yapısına rağmen şimdiye kadar yaklaşık kırk şiiri müziğe dönüştürdü. Sadece Goethe, F. Schiller, Friedrich Rückert, Christian Morgenstern ve Joachim Ringelnatz gibi Alman yazarların eserlerini değil, aynı zamanda Paul Verlaine, Arthur Rimbaud ve Théophile Gautier gibi Fransız ve Portekiz şairlerden de eserler seçerek diller arası bir köprü kurdu.
Rabih Abou-Khalil’in, 9 Mart akşamı CRR’de sanatseverlerle buluşturacağı dizelerden ritimlere uzanan bu sıra dışı projede sanatçıya vokalde Elena Duni’nin yanı sıra; kemanda Mateusz Smoczynski, çelloda Krzystof Lenczowski ve davulda ise Amerikalı Jarrod Cagwin eşlik edecek.
Müzikal Simyacı
Rabih Abou-Khalil, müzik dünyasında az rastlanan bir simyacı olarak biliniyor. Geçmiş yıllarda Alman gruplarıyla kervansaraylarda gerçekleştirdiği performanslarla herkesin beğenisini kazanan sanatçı, daha sonra yanına aldığı Sardinyalı bas tenorun büyüleyici vokalleriyle i BBC Konser Orkestrası’na Arap ritimleriyle meydan okudu. Sanatçı her bir projesiyle, müziksel epikleri, ritimler karışımı ile başarıyla dinleyene sundu.
Köklerinin uzandığı Arap müziğinin atmosferi ile günümüzün küresel ezgileri arasında köprü kurmayı kendine amaç edinen Abou-Khalil, ud ritimlerini caz gitar normlarına sokarak müzik dünyasına farklı bir icra anlayışı kazandırdı. “Dünya Müziği” ifadesi terminolojik olarak sözlüklerde yerini almadan önce sanatçı bu tarz ile anılmaya başlandı. Abou-Khalil, müziğinin yanı sıra kendi tasarımlarından yola çıkarak hazırladığı albüm kapaklarıyla da fark yarattı.
“Müzik, Sözcüklerin Etrafında Özenle Şekillendirilerek Bestelenir”
Abou-Khalil'in besteleri, kelimelerin içeriği, ritmi ve sesiyle derin bir bağlantı içinde. Sanatçıya göre: “Sözler, melodilere zoraki bir ekleme olarak değil; müzik, sözcüklerin etrafında özenle şekillendirilerek bestelenir. Bir kelimenin sesi değiştiğinde, müzik bu değişikliği takip eder; ölçü değişikliğinde ise ritim, buna uyum sağlar.”
Müzikal Kökenler: Beyrut’tan Almanya’ya
Rabih Abou-Khalil, müzikal kariyerine dört yaşında, Arap dünyasının en sevilen enstrümanlarından biri olan udu öğrenerek başladı. Beyrut'un altmış ve yetmişlerdeki kozmopolit atmosferinde yetişti. Lübnan İç Savaşı, onu 1978'de güvenli bir liman arayışına ve klasik flüt eğitimi için Almanya'nın Münih şehrine yönlendirdi. Burada, Münih Müzik Akademisi'nde Walther Theurer'den özel dersler alarak Avrupa klasik müziği geleneğine derinlemesine daldı. Bu eğitim, Arap müziğine teorik bir perspektiften yaklaşmasına olanak tanıyarak, iki farklı müzik sistemi arasında ustaca bir köprü kurma yeteneğini geliştirdi.
Müzikal Yenilikçilik
Abou-Khalil'in müzikal yenilikçiliği, sadece zamanının ötesinde bir besteci olmasıyla değil, aynı zamanda geleneksel müzikal anlayışları sorgulayan cesur yaklaşımıyla da kendini gösterir. Kendine özgü besteleme tekniği ile Batı ve Arap müziğinin sınırlarını aşan bir müzik dili oluşturmuştur.
Ud ve Caz
Enstrümantalist olarak Abou-Khalil, klasik müzik eğitiminden edindiği teknikleri Arap müzik geleneği ile bütünleştirerek, ud icrasında yeni yöntemler keşfetti. Bu entegrasyon, onun enstrümanında daha önce bilinmeyen bir ustalık seviyesine ulaşmasını sağladı ve müziği, caz gitaristlerinin dikkatine sunulan bir virtüözlük örneği haline getirdi.
Bağımsız Sanat Sunumu
Sanatını sunma konusunda da bağımsız bir yol izleyen Abou-Khalil, müzikal projelerinin her aşamasında aktif bir rol aldı. Albüm kapak tasarımından kayıtların ses kalitesine, sık sık edebi nitelik taşıyan albüm notlarına kadar her detayda kişisel imzasını atmıştır. Bu özgünlük, ENJA ile olan uzun süreli iş birliğinin merkezinde yer alır.
Abou-Khalil'in diskografisi, kapsamlı müzikal keşifler ve kültürler arası diyaloglarla doludur. Bu albümler, farklı müzik geleneğinden müzisyenleri bir araya getirerek, Doğu ve Batı'nın müzikal öğelerini ustaca harmanlar.
Prestijli İş Birlikleri
Kronos String Quartet ile Stuttgart Jazz Summit'te sahne alması ve BBC Concert Orchestra, Ensemble Modern gibi prestijli topluluklarla çalışmaları, Abou-Khalil'in sadece bir besteci ve enstrümantalist olarak değil, aynı zamanda kapsayıcı bir müzikal vizyon sahibi olarak da kabul görmesini sağlamıştır.
Film Müziği Besteciliği
Film müziği bestecisi olarak da tanınan Abou-Khalil, "Yara" gibi ödüllü filmlerin yanı sıra "Nathan the Wise" gibi sessiz filmler için de müzik besteledi. Bu projeler, onun müziğinin görsel hikayelerle olan derin uyumunu vurgular.
Rabih Abou-Khalil, sadece teknik beceri veya bestecilik ustalığı için değil, aynı zamanda kültürlerarası diyalog ve anlayışı teşvik etme gücü için de dünya çapında dinleyiciler tarafından takdir görüyor.
Yorum Bırakın