Rönesans’ın en önemli isimlerinden biri olan Leonarda Da Vinci, 14 yaşında çırak olarak yanına girdiği Andrea del Verrocchio‘nun pek çok eserine yardımcı oldu. 24’üne kadar ustasının çalışmalarını izleyip yeteneğini geliştiren Da Vinci, 23’ünde Verrocchio’nun bir eserine dahil oldu. Verrocchio‘nun 40’ında tamamladığı bu eser, San Salvi Kilisesi rahipleri tarafından sipariş edilen bir “İsa’nın Vaftiz Edilişi” kompozisyonuydu. 1475’te tamamlanan 151 x 177 cm ebatlarına sahip panel üzeri yağlıboya tekniğiyle yapılan “The Baptism of Christ“, şu an Uffizi Galerisi’nde.
Bahsedeceğim eserdeki konuyu size daha önce anlatmıştım. El Greco‘nun elinden çıkan “Baptism of Christ“, bu işten tam 95 yıl sonra yapıldı. İncil’e göre, Ürdün’deki Şeria Irmağı kıyısında Vaftizci Yahya tarafından vaftiz edilen İsa’nın arınmasını anlatan tablo, pek çok usta tarafından yorumlansa da İsa, Yahya, güvercin ve melek figürleri hep sabittir.
Bize göre en sağda duran figür, Vaftizci Yahya‘dır. Sağ eliyle İsa‘yı vaftiz eden Yahya‘nın sol elinin altından sarkan kuşakta Latince “Ecce Agnis Dei” (Ecce Agnus Dei) yazıyor. Bu, “Tanrı’nın ışığı üzerinde olsun” manasına geliyor. Gökte, resmin en üstünde bir çift el tarafından özgür bırakıldığı görülen altın renkli ışık halkasıyla Beyaz Güvercin, Tanrı’nın Ruhu‘nu simgeliyor. Gri renkli bir başka güvercin de sağdaki ormanlık alana doğru gitmekte. Hatırlarsanız İncil‘de Beyaz Güvercin, vaftiz etkinliğine indiğinde Yahya‘nın yanındaki yılanı öldürüyordu. Bu kompozisyonda yılan yok. Gri güvecini ‘öldürülen yılan‘ olarak yorumlayabiliriz.
En solda duran iki melek figürü, İsa’nın vaftizi esnasında Şeria kıyısında bulunan yardımcı melekler. Meleklerden ön taraftaki İsa’nın kaftanını tutuyor. Bu melek, daha sonra yapılan incelemeler sonucu kanıtlandı ki Da Vincitarafından yapılmış. Da Vinci‘nin eserlerindeki melek figürlerinin genellikle kıvırcık saçlı oluşu bu bilgiyi zaten destekliyor. Ayrıca arka planda yer alan ve resme derinlik katan kahve ve sarı tonlarındaki nehir, kayalık ve küçük dağlar da Da Vinci tarafından yapılmış.
Da Vinci‘nin yaptığı kaftan tutan meleğin hemen arkasındaki melek, ellerini göğsü üzerinde kavuşturmuş uzakta, yukarı doğru bir yere bakıyor. İsa’nın çıplak bedenine dikkat kesildiğimizdeyse kasların ayrıntısı, Verrocchio‘nun ne denli usta bir heykeltıraş olduğunu bize bir kez daha göstermekte.
(ALINTIDIR)
Yorum Bırakın