Şikago Senfoni Orkestrası’ndan sessiz sezon açılışı.
Uzun bir bekleyişin ardından Şikago Senfoni Orkestrası 132. sezonunu sessiz bir açılış ile yaptı. Yeni sezonun ilk performansı olmasına rağmen, ilgi beklendiğinden düşüktü. Solo piyanist Yefim Bronfman dahi orkestra salonundaki yarıdan fazla boş kalan koltukları doldurmaya yetemedi. Tüm bunlara rağmen her yaş grubundan insan, konsere olan ilgisini göstermeye çalıştı. 4 grup şefi ve bir kaç müzisyenin eksik olduğu akşam, açılış gecesi icin pek uygun olmadı; özellikle baş kemancıyı görememek benim için bir hayli şaşırtıcıydı.
Gecenin programı ise şu şekildeydi:
Coleridge - Taylor, Solemn Prelude
Johannes Brahms, Piyano Konçerto 1 (Yefim Bronfman)
P.I Tchaikovsky, Senfoni No. 2
Fotoğraf: Todd Rosenberg
Gece, Coleridge - Taylor’in “Solemn Prelude”adlı eseriyle başladı. 19.yüzyıla ait olan bu eser, ilk gösterimini 1899 yılında İngiltere'de yaptı. Ardından tuhaf bir şekilde ortadan kaybolan eser, iki yıl kadar önce Britanya Kütüphanesinde tekrar keşfedildi ve Amerika’daki ilk gösterimini yapmış oldu. Çok sakin bir melodiye sahip olan bu eser, bende pek heyecan uyandıramadı. Açılış gecesi olması sebebiyle daha hareketli bir eser tercih edilmeliydi. Bu eser bana biraz daha sezon açılışından ziyade sezon kapanışı havası verdi.
4 grup şefi ve bir kaç müzisyenin eksik olduğu bu gecede, durum Brahms’ın birinci piyano konçertosunun başlamasıyla hemen kendini belli etti. Eserin başlamasıyla birlikte birinci keman grubundan çıkan notalar adeta Bronfman’ı duymama engel oluyordu. Bunu hemen fark eden 81 yaşındaki büyük orkestra şefi Riccardo Muti, hemen birinci keman grubunu sakinleştirdi. Hepsi sahneyi çok özlemiş. Buna hiç kuşku yok fakat, kabul etmek gerekirse ilk dakikalardaki tempo, bu piyano konçertosu için fazla sertti...
Adagio bölümünün başlamasıyla birlikte işler rayına oturmaya başladı. Zaman zaman Muti’nin temposu Bronfman’ı dahi şaşırtsa da Bronfman, son derece profesyonel bir şekilde tempoya uyum sağladı.
Fotoğraf: Todd Rosenberg
Tchaikovsky’nin ikinci senfonisi Rusya-Ukrayna krizine dikkat çekmek açısından güzel bir tercih olmuş. Bestecinin erken dönem senfonilerinden olan eser, diğer adıyla ‘’Küçük Rusya’’ yani o dönem Ukraynası için kullanılan bir isimdi. Ukrayna halk müziğinden esintiler içeren eser, biraz farklı bir havada başladı.
Brahms’ın birinci piyano konçertosunda çok yüksek tondan sesler çıkaran birinci keman grubu, burada ise zaman zaman zayıf kaldı. İlerleyen dakikalarda onların bu zayıf temposuna ikinci keman grubu da katıldı. Tüm bunlara ek olarak trombondan çıkan ses adeta salondaki her sesi bastırıyordu. Tekrar durumun farkına varan Maestro Muti, orkestrasının ikinci bölüme olağanüstü bir başlangıç yapmasını sağladı.
İkinci bölümden itibaren adeta sahnede başmbaşka bir orkestra vardı ve izlemesi çok keyifliydi. Çok güzel geçen ikinci bölümde adete her enstrümandan çıkan sesleri çok net duyabiliyordum. Yaylıların uyumuysa adeta göz kamaştırıyordu.
Üflemeli çalgıların muhteşem performansıyla devam eden üçüncü bölümün ardından gelen final bölümündeyse, orkestra adeta dinleyicilerin tatmin seviyesini en üst düzeye çıkardı.
Brahms'ın piyano konçertolarında ustalaşmış Bronfman'ı izlemek son derece keyif vericiydi. Riccardo Muti'yi ise sadece sahnede görmek bile bambaşkayken, bana klasik müziği sevdiren eserlerden birisi olan Tchaikovsky 2 yi canlı dinlemek benim için ne olursa olsun paha biçilemez bir deneyimdi.
5/3 ⭐️⭐️⭐️
Şikago Senfoni Orkestrası'nın 15 Aralık - 18 Aralık programı ise şu şekilde:
Dukas
The Sorcerer’s Apprentice
Poulenc
Concerto for Organ, Strings and Timpani
Saint-Saëns
Symphony No. 3 (Organ)
Not: Yazı, 23 Eylül 2022 Perşembe akşamı olan Şikago Senfoni Orkestrasının açılış gecesine aittir.
Yorum Bırakın