Eserin üst tarafında sağında ve solunda gördüğümüz kayalıklar Katalonya’nın Costa Brava sahiline aittir. Leda’nın kuğunun başını tutmak istemesi Tanrı Zeus’a karşı koyamamasını, aynı şekilde başının kuğuya dönük ve yüzünün hafif gülümser olması da karşı koyamadığını temsil eder. Bir başka yoruma göre bu bölüm Dali’nin Katolik inancının bir yansımasıdır. Leda’nın kuğuya bakması ve kuğunun Leda’nın kulağına bir şeyler fısıldaması Katolik inancında bulunan Kutsal Ruh’un nefesini Meryem’in kulağına üflemesi ve Meryem’in İsa anlayışına sahip olmasını referans alır. Leda gelecekte başına gelecekleri o kadar merak eder ki kuğu kulağına onun geleceğini fısıldar. Kuğunun kanatlarının Leda’yı kapsayacak şekilde büyük olması ve sonuna kadar açılması Tanrı Zeus’un Leda’yı koruması altına aldığını gösterir.
[caption id="attachment_182712" align="alignnone" width="990"] Atomic Leda orta-alt bölüm[/caption] Tablonun orta-alt bölümüne baktığımızda Leda’nın bir elinin dışarda, bir ayağının daha aşağıda ve diğer ayağına göre ters yöne bakması bir yanın da aslında Kral Tyndareus’a ait olduğunu bizlere anlatır. Tablonun sağ-orta-altında bulun A şeklindeki cetvel ve tablonun orta-alt bölümünde Leda’nın ayakları altında duran kitap ise Dali’nin bilime olan hayranlığını ve ilgisini temsil ediyor olabilir. Leda’nın ayaklarının altında duran basamakların ya da sütunların eşit seviyede olmamasının nedeni Leda’nın eşlerinden birinin Tanrı Zeus diğerinin ise insan olan Kral Tyndareus olmasını temsil eder. Ayrıca Salvador Dali tablo için şu sözleri söylemiştir. “Atomsal Leda’yı resmetmeye Gala’yı yüceltmek ve metafiziksel bir tanrının temassız uzayı başarıyla yaratmasını resmetmek için başlamıştım.” Tablonun Yapısı [caption id="attachment_182701" align="alignnone" width="467"] Atomic Leda ön çalışması[/caption] Salvador Dali’nin bu eşsiz ve bir o kadar ilginç tablosu muhteşem bir matematiksel düzene göre resmedilmiştir. Tabloda gördüğümüz Leda ve kuğu altın oranla tasarlanmış bir beşgenin içine kusursuzca yerleştirilmiştir. Bu beşgenin her bir köşesi Katolik inancında bulunan mükemmellik noktalarını yani idare, söz, hakikat, düzen ve sevgiyi temsil etmektedir. Bu beşgen aslında Dali’nin Romen matematikçi Ghyka’nın hesaplarını kullanması sonucu ortaya çıkmıştır. Dali’nin aksine herkes matematiğin sanatı engellediğini düşünüyordu fakat Dali, herhangi bir sanat eserinin matematiksel bir hesaplamaya dayanmasını gerekli buluyordu. Dali, Atomic Leda’nın ön çalışmalarının birinde sağ alt köşede Ghyka’nın altın orana sahip bir beşgenin kenarının hesaplanmasının matematiksel formülünü kullanmıştır ve bunu da sağ alt köşede görebilmekteyiz. Kaynak: 1, 2, 3
Yorum Bırakın