"Ekspresyonizm akımında Köprü Grubu"

"Ekspresyonizm akımında Köprü Grubu"
  • 7
    0
    0
    1
  • Sanat akımlarının ortaya çıkışında sosyal ve bilimsel gelişmeler ya da
    savaşlar gibi birçok öge rol oynamıştır. Ekspresyonizm akımıda 20. yüzyılın
    ilk yıllarında Sanatçıların gerçek dünyanın baskılarından bunalıp
    hayal dünyasına sığınmaları ile ortaya çıkmıştır.






     Özellikle Almanya'da sanat dallarının hepsinde etkili olan akım hem sanatta, 
    hemde toplumda kabul edilmiş biçim ve geleneğe başkaldırı niteliği taşır.
    Bu akıma mensup sanatçılar,resimlerinde
    doğayı ve toplumu nesnel olarak değil de
    öznel ve içsel olarak yansıtmıştır.
    İzlenimci eğilime karşı çıkan tüm sanatçılar
    ekspresyonist olarak tanımlanmıştır.
    Bu , onlar için sanatsal bir başkaldırıdır.
    Bu başkaldırının kuramı ve de belirlenmiş bir
    amacı yoktur.
    Sanatçılar her türlü bağlılık eğilimini reddederek,
    kendisine ait hissettiği şeyleri çalışmlarına yansıtmıştır.


    Dışavurumcu resim içinde bulunduğu
    gerçeklere karşı tepkisel olarak beslenen
    ruhsal vetoplumsal bir yabancılaşmadır.
     Sanatta nesneden kopuş söz konusu olmaya
    başlamıştır. Sanatçı , doğaya gözlerini tamamen
    kapatmış ve resimlerini tam olarak akıldan
    boyamıştır.
     Eserlerde ifadelerin yoğunluğu,
    şiddet ve korku aktarılırken ,
    doğa görünümleri abartılmış ilkel tavırla
    yaklaşamaya yönelim olmuştur.



    Bu akıma mensup sanatçılar,resimlerinde
    doğayı ve toplumu nesnel olarak değil de
    öznel ve içsel olarak yansıtmıştır.
    İzlenimci eğilime karşı çıkan tüm sanatçılar
    ekspresyonist olarak tanımlanmıştır.
    Bu , onlar için sanatsal bir başkaldırıdır.
    Bu başkaldırının kuramı ve de belirlenmiş bir
    amacı yoktur.
    Sanatçılar her türlü bağlılık eğilimini reddederek,
    kendisine ait hissettiği şeyleri çalışmlarına yansıtmıştır.


    Die BRÜCKE (KÖPRÜ GRUBU)
    1905’te Almanya’nın Dresden kentinde, dört mimarlık öğrencisi
    tarafından dışavurumcu Köprü grubu kurulmuştur. 
    1913’e kadaryaklaşık 70 üyesi olan bu
    grup sanatsal bir kurum halini almıştır
    Almanya’daki kültür yaşamının değişiminde dönüm
    noktası kabul edilen grubun üyeleri; Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl, Erich Heckel , Karl
    Schmidt Rottluff, Emile Nolde, , Max Pechtein ve Otto Müller’ dir.
     Grup, adını Nietzche’nin ‘Böyle buyurdu zerdüşt’ adlı kitabındaki “Hedef değil köprü
    olmak gerek.” sözünden esinlenerek eski ile yeni sanat anlayışı arasında bir köprü olma
    çabasını dile getirmektedir.
     Brücke topluluğu sanatçıları bir manifesto yayınlayarak bir araya geliş amaçlarını şu
    şekilde dile getirmiştir, “İlerlemeye, sezgili ve yaratıcı bir yeni kuşağa inandığımız için
    bütün gençleri birleşmeye çağırıyoruz. Geleceğin kurucusu olan biz gençler, eski yerleşmiş
    güçlere karşı yaşama ve çalışma özgürlüğü istiyoruz. 
    Doğrudan doğruya ve ikiyüzlülüğe
    kapılmadan içindeki yaratma gücünü duyan herkes aramıza katılabilir.”
     Sanatçıların amacı, avangart Alman sanatçılarıyla diğer sanatçıları, akademik resme ve
    heykeltıraşlığa karşı çıkmalarını sağlamak, aktif ve yenilikçi sanatçılar arasında bir köprü
    kurmak, Alman sanatında harekete ve forma bağlı bir estetik kurmaya çalışmaktır.
     Perspektif kurallarının hiç görülmediği mekânlar, deforme edilmiş bedenler ve
    sadeleştirmenin etkin olduğu biçimlerin kullanıldığı resimlerde, büyük fırça vuruşlarının
    hâkim olduğu abartı ve çarpıcı renkler görülmektedir.
    Çizimlerde daima parlak ve canlı
    renkler ile birlikte ifadesel yönleri abartmışlardır.
     Resimlerinin konularını günlük yaşamdan alan köprü grubu sanatçıları için hem
    dışavurumcu anlatımlarına uygun tarzlar oluşturmak hem de geleneksel olanın varlığını
    devam ettirmesi açısından tahta baskı önemli rol oynamıştır. 
    Tahta baskı tekniğinin yeniden
    ortaya çıkmasında ve günümüzde çağdaş sanatın bir anlatım biçimi olarak kullanılmasını
    sağlamışlardır.
     Bunun yanı sıra, yeni bir baskı resim tekniği olan litografi de hayat
    bulmuştur.
     Köprü Grubu sanatçılarının en önemli ortak noktaları ilkelci tutumdur.
     Bu nedenle,
    biçimlerde Afrika ve Okyanusya halklarında görünen ilkel, geometrik biçimleme ve
    abartmalar görülür.
    Bedenler geometrik bir forma bürünmüştür. Afrika sanatını çağrıştıran ahşap heykeller de yapan grup üyeleri, ahşap baskıyla da ilgilenmişlerdir.


    kaynak: 
    ŞAHİN, H. (2016). MODERN SANATTA GELENEĞİN REDDİ. AKADEMİK SANAT: SANAT 
    TASARIM VE BİLİM DERGİSİ .
    TAŞKESEN, S. (tarih yok). EKSPRESYONİZM AKIMININ KÖPRÜ VE MAVİ ATLI GRUPLARINA 
    YANSIMALARININ BEDEN OLGUSU ÜZERİNDEN SORGULANMASI. GSF SANAT DERGİSİ 
    (Atatürk Üniversitesi) .

    Resimler:
    Ernst Ludwig Kirchner -Marcelle

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.