Picasso'nun Şaheseri: "Guernica"

Picasso'nun Şaheseri: "Guernica"
  • 0
    0
    0
    1
  • Herhangi bir resmi veya bir sanat eserini incelerken nasıl oluştuğundan çok ne amaçla oluşturulduğunu anlamaya çalışırız. O eserin toplumla veya sanatla olan ilgisini merak eder ve bunu düşünürüz. Bazı eserler tarihten beslenir ve topluma akılda kalıcı dersler vermeyi amaçlayarak hikayelerinin unutulmaz olmasına olanak sağlar, bize göre Picasso’nun Guernica eseri tam da bu eserlerden biridir. Çünkü Guernica, gerek renkleriyle, gerek yapılış amacı ile gerekse de verdiği mesaj ile toplum üzerinde oldukça etkili olmayı başarabilmiş ikonik bir eserdir... 1937 yılında İspanya Francisco Franco yönetiminde bir iç savaş yaşanmaktaydı. Adolf Hitler ve  Benito Mussolini de Franco’yu destekliyordu. Franco, aralarının çok iyi olduğu Hitler’in silahlarını Guernica üzerinde denemesini onaylamıştı. Kendine karşı olanın ölümünü önemsemeyen faşist bir diktatördü Franco. Halkın en yoğun şekilde, şehirde olduğu günü seçmişlerdi. Sivil direnişi yok etmek adına, askeri anlamda hiçbir savunması olmayan kent tam 3 saat boyunca bombalandı. O dönemde Paris’te yaşayan Picasso bu acı katliam için eskizler çizmeye başladı. Paris’te sürgün halinde olan İspanya Hükümeti, Paris Dünya Fuarı’nda sergilenmek üzere, Picasso’dan bir tablo yapmasını istemiştir fakat Guernica’nın bombalanmasına kadar Picasso çizecek bir şey bulamamıştır. Saldırıdan sonra Picasso çizimlerine başlamıştır ve 15 gün içerisinde Guernica’yı yaratmıştır. guernica (900 x 600).jpg Eserin sol tarafında kucağında çocuğu olan bir anne görüyoruz. Anne ağlıyor çünkü çocuğunun cansız bedenini tutuyor ve yapacak hiçbir şeyi yok. Savaş ondan çocuğunu almış ve bu onu yaralamış. Ağlayarak ne kadar çaresiz bir durumda olduğunu gösteriyor. Resmin en sol tarafına doğru bir renk açılması görünür; sanki burada bir umut simgelenmiştir ve nedense tüm karakterler o yöne doğru harekete geçmiş gibi resmedilmiştir. Resmin en dikkat çekici figürlerinden biri sol tarafta gördüğümüz boğa figürüdür. Boğa İspanyol kültürünün en önemli temsili figürlerinden biridir. Burada boğanın kuyruğunun alev ve tüten duman gibi resmedilmesi; İspanya’nın savaş altında olduğuna bir göndermedir. Resmin tam ortasında acı içinde kişnemekte olan bir at görüyoruz. Atın karnının bir tarafından mızrak girmiş ve ucu ön taraftan çıkmıştır. At burada tüm şehri ve tüm acıyı aslında başlı başına temsil edercesine resmin ortasına yerleştirilmiştir. Atın hemen altında parçalara ayrılmış ölü bir adam vardır. Hatta kopmuş kolundaki eliyle bir kılıç tutmaktadır, bu kılıçtan ise çiçek filizlenmektedir. Bu bize bir nevi umudu çağrıştırsa da kopan elinde açan çiçeğin belki umudun önünü kesen engeller olduğu anlamını da verebilir. Diğer elinde ise kesikler vardır, bu da bize adamın elleriyle iş yapan bir işçi veya köylü olduğunu gösterir. Image result for pablo picasso Atın üstünde göz şeklinde bir ampul yandığını görüyoruz. Bu ampul, işkence odalarında yakılan çıplak ampullere dair bir semboldür; bombayı da çağrıştırabilir. Atın sağ tarafında bir kadın figürü görülür. Endişeli bir yüzü vardır, pencereden içeri süzülmüştür. Bir elinde yanan gaz lambası vardır ve ampule çok yakın yerleştirilmiştir. Gaz lambası umudun simgesi olarak verilmiştir. Boğanın, atın ve yas tutan kadının dilleri sivri hançerler şeklinde resmedilmesi bir bağırışı ve yakarışı temsil ediyor olabilir. Boğanın ardında duvara kazınmış bir beyaz güvercin bulunur.Kanatlarından birince barış sembolü olan zeytin dalı tutmaktadır. Ve ışık yaymaktadır bu ışıkta barışı ve umudu temsil etmektedir. Resmin sağ kenarında bir kapı görünür ve bu da resmin bir odanın içinde geçtiğine işaret edebilir... Guernica eseri insanlık tarihine oldukça etkili ve doğru mesajlar vermiştir. Renk olarak gri kullanılmıştır, çünkü savaşın bir renginin olmadığını ve bunun bu şekilde yansıtılmasının doğru olacağı düşünülmüştür.

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.