Klimt'in Baştan Çıkaran 7 Tablosu ve Femme Fatale Kadınları-1

Klimt'in Baştan Çıkaran 7 Tablosu ve Femme Fatale Kadınları-1
  • 2
    0
    0
    0
  • Secession akımının kurucularından Avusturyalı ressamın femme fatale kadın tipine katkısı neler? "Femme Fatale" Fransızca'da felaketlere neden olan kadın anlamına geliyor. Bu baştan çıkartan kadın tipine bir de Klimt'in gözünden bakmaya ne dersiniz? 1.Sculpture/ 1896 Klasik anlatımı, antik döneme göndermelerine karşın Viyana'ya özgü bir kadın. Gözlerini bize dikmiş, mermerin soğukluğuyla aramızda tatlı bir bağ kuruyor. Çizimindeki incelik antik sanatla, modern sanatı harmanlamış. 2. Tragedy/1897 Bu kompozisyon, yön ve biçim karşıtlarına dayanan ince bir oyun üzerine kurulmuş sanki. Büyüleyici bakışlarının bizi tedirgin etmesi için cepheden çizilmiş bir femme fatale. 3.Pallas Athena/1898 Yapıtlarının arasında ilk üstün kadın örneğine bakıyoruz. Zırhı ve silahıyla zaferinden kuşkusu yok belli ki. Erkeğe -belkide tüm insanlığa- diz çöktürür. Bu resimde Klimt’in daha sonraki yapıtlarında belirleyici olacak bazı öğeler ortaya çıkar. Söz gelimi altın varak kullanımı, anatominin süslemeye, süslemenin anatomiye dönüşmesi gibi. 4.Nuda Veritas/1899 Gerçeği simgeleyen zarif figür çizgisel bir süsleme motifiyle değerlendirilen arka plana cepheden yerleştirilmiştir. Bakışlarından gözümüzü alamadığımız için bacaklarına dolanan yılanları fark edemiyoruz. Üst çerçevede Friedrich Schiller’den yapılan alıntı; “Eğer davranışların ve sanat eserlerinle herkesi hoşnut edemiyorsan, az insanı hoşnut et. Herkesi hoşnut etmek dayanılmaz bir şeydir.” 5. Ancient Greece (The Girl from Tanagra) /1890-1891 Klimt’in Sanat Tarihi Müzesi için yaptığı 11 alegorik resmin Klasik Yunan’ı temsil eden birer figür içermesi gerekiyormuş. Oysa Tanagralı Kız’da gözleri ağır makyajlı, hafif meşrep kadınlar gibi boyanmış Viyanalı bir koket görürüz. Arkasında güçlü bir Yunan amforasına karşın, Klimt’in ilk baştan çıkarıcı femme fatalesidir. 6. Judith and Holopherne/1901 Judith bir kahraman değil, ressamın çağdaşı bir Viyanalı kadın. Yüzün üç boyutluluğuyla, yüzeyinin iki boyutluluğu arasındaki bilerek yaratılmış karşıtlık, resimlerin en belirgin özelliğidir. Hiç kuşkusuz Klimt, Judit’te, kadınların erkekleri yargıladığı ve cezası ölüm olan adaletin güçlü bir simgesini bulmuştur. 7. Goldfish Tablonun Türkçe ismi Japon Balığı. Balığın özelliği ise, tokluk hissi olmayan, doyumsuz bir canlı olması. Kendinden geçmiş, ukala ve alaycı iki kadının bize bakışlarını izliyoruz.  

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.