İtalyan avangard sanat akımı olmasına rağmen, dünyanın farklı bölgelerinden birçok sanatçıyı da etkisi altına alan Fütürist sanat hareketi, Filippo Tommaso Marinetti tarafından yayınlanan Fütürist Manifesto'da geleneksel değerleri reddederken, İtalya'nın diğer Avrupa ülkeleri gibi gelişmeleri yakalayamadığından yakınıyor, yeni teknolojiyi yüceltiyordu. "Yeni bir dünya için yeni bir sanat" anlayışı üzerine temellenen manifestoda Marinetti genç sanatçıları da işbirliğine çağırıyordu. İşte böyle bir düşünce hareketiyle ortaya çıkan Fütürizmin çatısı altında üretim yapan, resme yeni bir dinamizm getirme, resmedilemeyen hareketi resmetme arzusuyla dolup taşan sanatçıların yapıtlarına yakından bakalım!
1. Umberto Boccioni, States of Mind
[caption id="attachment_217869" align="aligncenter" width="750"] Umberto Boccioni, States of Mind I: The Farewells,1911[/caption]
[caption id="attachment_217867" align="aligncenter" width="2000"] Umberto Boccioni, States of Mind II: Those Who Go,1911[/caption]
[caption id="attachment_217868" align="aligncenter" width="2000"] Umberto Boccioni, States of Mind III: Those Who Stay,1911[/caption]
Umberto Boccioni, 1910 ve 1912 yılları arasında resimlerinde hareketi betimleme arzusuyla yaratımlarda bulunmuş, 1911 yılında resmettiği bu ünlü triptikte bu arzu, kendi farklı ruh hallerini eş zamanlı tuvale aktarma şeklinde kendini göstermiştir.
2. Luigi Russolo, Dynamism of a Car
[caption id="attachment_217878" align="aligncenter" width="650"] 1912[/caption]
Tren, bisiklet, otomobil gibi makineleri resimlerinde kullanan sanatçılardan biridir Rossolo. Parlak renklerle mekanize hareketi betimleyen sanatçı, resmin merkezindeki imgenin etkili bir görüntü oluşturabilmesi için keskin çizgilerle parçalara ayırarak resmetmiştir.
3. Carlo Carra, Ciclista
[caption id="attachment_217879" align="aligncenter" width="600"] 1913[/caption]
4. Giacomo Balla, Velocity of Cars And Light
[caption id="attachment_217881" align="aligncenter" width="2048"] 1913[/caption]
5. David Bomberg, Ju-Jitsu
[caption id="attachment_217882" align="aligncenter" width="601"] 1913[/caption]
6. Gino Severini, Lancers
[caption id="attachment_217884" align="aligncenter" width="2432"] 1915[/caption]
7. Mikhail Larionov, Red and Blue Rayonism
[caption id="attachment_217885" align="aligncenter" width="750"] 1911[/caption]
Fütürizm akımının etkisi Moskova'ya kadar ulaştığında, dinamizmin görselleştirilmesinden etkilenen genç Rus avangard sanatçılar, geleneksel imgeleri geometrik formlarda ele almış, kübizm ve orfizmi de birleştirerek Rayonizm adını vermiş, şekil ve çizgilerin ritmik tekrarıyla hareket algısını yeniden yaratmışlardır.
8. Carlo Carra, Rhythms of Objects
[caption id="attachment_217891" align="aligncenter" width="765"] 1911[/caption]
9. Luigi Russolo, Plastic Synthesis Of Movements Of A Woman
[caption id="attachment_217892" align="aligncenter" width="1200"] 1913[/caption]
İnsan figürünü resmin merkezine koyarak, figürün içinde bulunduğu atmosferi ve ritmi betimlerken ışık, renk ve biçim değişimlerini tekrarlayarak dinamik hissi yansıtmayı başarmıştır. Derinlik ve üç boyut kazandırdığı resminde, parlak ve canlı renkler hakimdir.
10. Giacomo Balla, Dynamism of a Dog on a Leash
[caption id="attachment_217895" align="aligncenter" width="1000"] 1912[/caption]
Sanatçının yapıtta köpeğin, tasmanın zincirinin ve sahibinin hareketini betimlerken oluşturduğu dinamik algıyı oldukça başarılı bir biçimde yansıttığını görüyoruz. Tuvalin yüzeyi üzerine üst üste, yan yana renk ve biçimleri bölerek resmeden sanatçı hareketliliği çözümleyerek görselleştirmiştir.
I. Dünya Savaşının başlaması, savaşlarda hayatını kaybeden sanatçıların etkisiyle akım etkisi yitirmiştir. Kimi sanatçılar farklı akım ve hareketlere yönelmiş, yalnızca Giacomo Balla bağlılığını sürdürmüştür.
Kaynak: Ahu Antmen, 20.yy Batı Sanatında Akımlar
Yorum Bırakın