1950'li yıllarda başlayan iç göç olgusu, o dönemler Türk Sinemasında da yer bulmuştur. 60'lı ve 70'li yıllarda özellikle bazı usta yönetmenlerin yapmış olduğu birkaç film iç göç olgusunu anlatan önemli yapıtlardır. Halit Refiğ, Duygu Sağıroğlu ve Lütfi Ömer Akad bu olguyu güçlü şekilde ele almışlardır. Köyden kente göçüş ve kentte aradığını bulma umuduyla giden insanlar için, kent çoğu zaman hayatla daha kavga içinde olmalarının gerektiği bir yer haline gelmiştir.
Gurbet Kuşları, 1964 / Halit Refiğ
Orhan Kemal'in romanından uyarlanan Gurbet Kuşları, yönetmenliğini Halit Refiğ'in yaptığı; başrollerinde Tanju Gürsu, Cüneyt Arkın, Filiz Akın, Özden Çelik'in olduğu 1964 yapımı filmdir. Üç erkek bir kız çocuğuyla işleri bozulduğu için Maraş'tan İstanbul'a göçen Tahir Ağa ve ailesinin hikayesini anlatır. Köylüler için İstanbul bir umut ve kurtarıcıdır. Burada bir tamirci dükkanı açmak isteyen Tahir Ağa'nın işler istediği gibi gitmez. İstanbul koşullarına ayak uyduramayan aile köye geri dönmek zorunda kalır.
Bitmeyen Yol, 1965 / Duygu Sağıroğlu
Duygu Sağıroğlu'nun yönetmenliğini ve senaristliğini yaptığı, başrollerinde Selma Güneri, Erol Taş, Aliye Rona ve Tuncel Kurtiz'in olduğu 1965 yapımı filmde köyden kente iş bulmaya giden erkekler anlatılır. İş bulma umuduyla geldikleri şehirde istedikleri şey para kazandıktan sonra tekrar köylerinde dönmektir. Fakat şehirde işler kolay değildir ve öğrenmeleri gereken birçok şey vardır.
Gelin, 1973 / Ömer Lütfi Akad
Gelin, Lütfi Ömer Akad'ın "Göç Üçlemesi"nin ilk filmidir. Filmde Yozgat'tan tüm mal varlığını satıp İstanbul'a göçen Hacı İlyas ve ailesinin kente ayak uydurmak için yapmış olduğu fedakarlıkları anlatır. Film iç göç meselesinin toplumsal ve bireysel etkilerini ve şehirde yaşamak isteyen insanların hırslarını gözler önüne serer.
Düğün, 1974 / Lütfi Ömer Akad
Düğün, Lütfi Ömer Akad'ın "Göç Üçlemesi"nin ikinci filmidir. Filmde üçü kız üçü erkek altı kardeşin Urfa'dan İstanbul'a göçü konu edilir. Kardeşlerin hepsi hayata tutunmak için şehirde farklı işlerde çalışırlar. Erkekler, kadınları başlık parası karşılığında evlendirmek isterken ailenin en büyük ablası Zelha buna karşı çıkar.
Diyet, 1974 / Lütfi Ömer Akad
Diyet, "Göç Üçlemesi"nin son filmidir. Filmdeki karakterler, köylülükten proleterliğe geçiş yaparken; emeklerinin gücünün farkına varırlar. İşçiler sendikalaşmanın değerini anlar ve bilinçlenirler.
Yorum Bırakın