Picasso’nun Guernica tablosu, birçok kişi tarafından savaş sanatının en önemli parçalarından biri olarak kabul edilir. Picasso’nun Guernica tablosu bir İspanyol iç savaşı tablosudur. 20.yüzyılda 26 Nisan 1937 tarihinde Adolf Hitler ve Benito Mussolini’n desteğini alan Francisco Franco öncülüğünde, Nazi ve İtalyan kuvvetlerinin yeni uçaklarının İspanya’nın Guernıca kasabasında denenmesine izin verilmiş ve şehir bombalanmaya başlanmıştı. Bombardımanın ardından kasabada hiç görülmemiş bir vahşet varlığını göstermiş, kasaba yerle bir olmuştu. Yapılan bombardımanın çoğunluğunu Alman hava kuvvetleri üstlense de İtalyan hava kuvvetleri destekte bulunarak, kasabanın üç gün boyunca yanmasına neden olmuşlardır.
Dönemin Bask Hükümeti’nden yapılan açıklamaya göre, beş bin nüfusa sahip Guernica’da sivil can kaybı en az 1654, 889 ise yaralı bulunmaktaydı.
O sıralarda Paris’te sürgün halinde olan Pablo Picasso’dan İspanya Hükümeti, Paris Dünya Fuarı’nda sergilenmek amacıyla bir tablo yapmasını talep etmiş, ancak Picasso bombalanma haberini alana kadar ne çizeceğini bilemiyordu. Picasso, İspanya’nın Guernica kasabasında gerçekleşen insanlığın yok edildiği olayı gazeteden öğrendikten sonra artık ne çizeceğini biliyordu.
Pablo Picasso, bir an önce bu katliamı anlatmalıydı. Bütün dünya görmeliydi İspanya’nın büyük acısını, katliamın yaradılışını, renkli vakitlerin geçtiği, insanların birbirlerine gülümsediği, çocukların oyunlar oynadığı Guernica: anaların gözyaşıyla, çocukların feryatlarıyla, kanla yıkanan sokaklara bürünmüştü. Artık küllerden oluşan, mavinin yok olduğu siyah beyaz bir tablo olmuştu. Picasso bu tablonun resmedilmesiyle birlikte, 20.yüzyılın önemli kübizm akımının öncülerinden biri olmuştur.
Guernica tablosundaki semboller;
Guernica tablosunda, deforme olmuş veya yarım olarak ifade edilmiş, çarpık formlarda birçok insan, hayvan, binalar bir araya gelerek etkileyici diyebileceğimiz kompozisyon oluşturmuştur. Tablo genelinde bir kaçma hissi uyandırırken, aynı zamanda bir odanın içinde iken ansızın duvarların kaldırıldığı odanın dışarıya açıldığı hissi uyanmaktadır.
Boğa Figürü
Tablonun solunda yer alan kızgın boğa figürü, o dönemlerde dünyada gelişen milliyetçilik akımının sembollerinden biri olarak gösterilir. Aynı zamanda İspanya kültüründe tarihi bir yeri olan figür, kuyruğundaki alevler ve tüten meşale şeklinde olması savaşın iç yüzünü gösterir.
Ölü bebeği tutan kadın figürü
Guernıca tablosunda, kızgın boğa figürünün altında yer alan ölü bebeği tutan kadın ögesi, acılar içinde çığlık çığlığa haykırarak resmedilmiştir. Bebeğin cansız bedeni, kadının kollarının arasından sarkık olarak resmedilmektedir.
At figürü
Tablonun tam ortasında baktığımızda, atın karnını delerek diğer bir yanından çıkan mızrağın, atı acılar içinde bıraktığı çizilmiştir. At figürünün İspanya’nın acı çeken insanlarını temsil ettiği düşünülmektedir.
Ölü adam figürü
Guernica tablosunda acılar içinde olan atın hemen altında bulunan ölü adam figürü, kopuk kolu ile bir kılıç tutmakta, tuttuğu kılıcın ucundan ise bir çiçek filizlenmektedir. Diğer kolunda ise avuç içindeki kesikler dikkat çekmektedir. Kılıcın ucunda filizlenen çiçek geleceğe dair umutları temsil ederken, avuç içindeki kesikler ise proleter sınıfını temsil etmektedir.
Ampul figürü
Tablonun ortasında atın başının hemen üstünde göz şeklinin içinde bir ampül figürü yansımaktadır. İspanyolca ampül anlamına gelen ‘bombilla’ya gönderme yaptığı gibi aynı zamanda da Tanrı’yı temsil etmektedir. İnsanlığın savaş ve şiddet karşısında savunmasızlığını ve Tanrı’ya sığınmaktan başka bir çare olmadığını ifade etmektedir.
Gaz lambalı kadın figürü
Atın sağ tarafında endişeli ve korku dolu ifadeye bürünen, içeri süzülen bir kadın figürü görülmektedir. Elinde gaz lambası tutan kadın figürü, Guernıca tablosundaki ışıklar arasındaki çatışmayı resmetmektedir.
"İspanyol mücadelesi gericiliğin insanlara ve özgürlüğe karşı savaşıdır. Benim bir sanatçı olarak tüm hayatım gericiliğe ve sanatın ölümüne karşı sürekli bir mücadeleden ibarettir. Nasıl olur da bir an herhangi biri gericiliğe ve ölüme destek verdiğimi düşünebilir? Üzerinde çalıştığım panelde – ki ona Guernica adını vereceğim – ve diğer tüm eserlerimde İspanya’yı bir acı ve ölüm okyanusunda boğan askeri sınıfa karşı duyduğum iğrenmeyi ifade ediyorum.” Pablo Picasso
KAYNAKÇA:
https://sanatkaravani.store/guernica-hikayesi-ve-anlami/
Yorum Bırakın