Kuzey Rönesansı tarzında resmedilen "Köy Düğünü" tablosu dönemin önemli ressamlarından Yaşlı Brueghel olarak bilinen Pieter Brueghel (1525-1569) tarafından yapılmıştır. 1567 yılında tamamlanan eser, köyde bir düğün kutlamasına tanıklık etmektedir. Eser Kuzey Rönesansı'nın en önemli tür resimlerinden biridir.
Köy yaşantısını ve insanların doğal hallerini yansıtan eserleriyle bilinen Pieter Brueghel, bu eserinde bir köy düğününe konuk olmaktadır. Resim, toplumun bir araya gelerek gerçekleştirdiği önemli bir etkinliği konu edinmektedir. Hümanist ve gerçekçi bir resim anlayışı olan sanatçı, bu resimde de halkın arasına karışmaktan çekinmemektedir.
Resimde törenin ardından köylü halka yemeklerin ikram edildiği bir alan gösterilmektedir. Büyük bir iştahla yemek yiyen çocuklardan, tabakları taşıyan yetişkinlere kadar herkesin kutlamaya katıldığı görülür.
Mekan ayrıntılı olarak incelendiğinde arkadaki duvarın sıkıştırılmış samandan yapıldığı fark edilir. Bundan dolayı seçilen mekanın ahırdan bozma bir alan olduğu söylenebilir. Uzun ziyafet masasının etrafında köylü halkın birbirinden farklı karakterleri resmedilmiştir. Kapıya doğru bakıldığında; içeri süzülen gün ışığıyla beraber büyük bir kalabalığın da ziyafete katılmak üzere olduğu görülebilir.
Yiyecek ve içecek tüketiminin hakim olduğu resmin sağ ön kısmında, eski bir kapıyı kullanarak yemekleri taşıyan iki kişi ve yemekleri servis eden biri bulunmaktadır. Düğüne katılan iki önemli konuk hariç, herkesin yemek servisine odaklandığı fark edilir. Hatta müzisyenlerden önde olanın yemeklerin servis edildiği alana doğru büyük bir iştahla baktığı görülmektedir.
Düğün resmi denildiğine akla ilk gelen ana karakterler gelin ve damat olmasına karşın, resimde en az dikkat çeken figür gelindir. Gelin, masanın etrafına yerleşen yoğun kalabalığın arasında oturmaktadır. Arkasında yeşil bir duvar halısı bulunan gelinin, sakin ve vakur bir şekilde ellerini birleştirerek beklediği görülmektedir. Taşıdığı hassas tacın hakkını vermek istercesine zarafet içinde oturan gelinin, aşırıya kaçmadan kalabalığa karıştığı anlaşılabilir.
Damadın hangi figür olduğu konusunda ise, kesin bir yargıya varılamamaktadır. Kimileri damadın daha fazla içki istemek için bardağını uzatan siyah kıyafetli adam olabileceğini düşünmektedir. Kimileri ise, o dönemlerdeki düğünlerde damadın, geline ve ailesine hizmet etmesi gerektiğine dair bir gelenek olduğunu savunmakta ve yemekleri servis eden kişinin damat olabileceğini düşünmektedir.
Yemekle ilgilenmeyen ve hararetli bir konuşma yaptıkları görülen iki kişinin resimdeki diğer figürlerden farklı giyinmiş olduğu hemen dikkati çeker. Bunlardan siyah giyimli olanın dış görünüşü odadaki diğer insanlardan daha üst bir sınıfa (toprak sahibi olabilir) ait olduğu konusunda bilgi vermektedir. Karşısında ise kıyafetinden anlaşılacağı üzere köyün rahibi bulunmaktadır.
Resmin sol alt kısmında parmaklarını emerek iştahla yemek yiyen bir çocuk ve küplere içki doldururken gülümseyen genç bir adam bulunmaktadır. Odada bulunanların etkinliğin manevi doğasıyla ilgilenmediği açıkça görünmektedir. Gelin hariç herkes, yerine getirilmesi gereken bir görevi tamamlamak için oldukça aceleci ve umursamaz bir tavır takınmaktadır.
Eser, içine gizlenmiş sembolik detaylarla birlikte dönemindeki köy halkının kutlamalardaki halini oldukça başarılı bir şekilde anlatmaktadır. Eseri tamamladıktan 2 yıl sonra hayatını kaybeden ressam Brueghel'in en önemli eserlerinden biri olan "Köy Düğünü" tablosu, Viyana Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.
Kaynak: 1, 2,
Yorum Bırakın