Nightcrawler Hakkında;
Film adı: Nightcrawler (Gece Vurgunu)
Yayın Tarihi: 31 Ekim 2014
Yönetmen: Dan Gilroy (ilk yönetmenlik deneyimidir.)
Yazar: Dan Gilroy
Yapımcı:
· Jennifer Fox
· Tony Gilroy
· Michel Litvak
· Jake Gyllenhaal
· David Lancaster
Müzik: James Newton Howard Görüntü yönetmeni: Robert Elswit Süre: 117 dakika
Gişe: 38,7 milyon USD
Nightcrawler, Dan Gilroy tarafından yazılıp yönetilen Amerikan yapımı suç/gerilim filmidir. 8.5 milyon dolar bütçe ile çekilen film 50.3M dolar hasılat elde etmiştir. Filmin yapım şirketi Bold Films, dağıtıcısı ise Open Road Films'tir. Sayısız ödüle aday gösterilmiş ve IMDb filme 7,9 puan vermiştir.
Oyuncuları;
Filmin başrol oyuncusu Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) ve filmin diğer önemli oyuncuları, Renne Russo (Nina), Riz Ahmed (Rick), Bill Paxton (Joe Loder), Ann Cusack (Linda), Michael Hyatt (Dedektif), Kevin Rahm (Frank Kruse), Carolyn Gilroy (Jenny),Michael Papajohn (güvenlik görevlisi) gibi önemli oyunculardır.
Nightcrawler Film Özeti
Film ufak tefek hırsızlıklar yaparak hayatını geçirmeye çalışan Lou'nun iş arayışı ile başlıyor. Filmin ana konusunu belirleyen şey ise Lou'nun bir gece bir araba kazasına şahit oluşu ve olay yerine gelip çekim yapan kameraları görmesi ile oluşuyor.
Bir gece tesadüf eseri bir kameramanın yoldaki kazayı görüntülemesine şahit olan Lou bundan etkilenerek kendisinin de bunu yapabileceğini düşünüyor. Böylece kendisine küçük bir el kamerası ve polisleri dinlemek için bir telsiz alarak gece muhabirliği yapmaya karar veriyor. Çektiği görüntüleri televizyon kanallarına satarak para kazanabileceğini öğrenen Lou bu fırsatı kaçırmayarak geceleri polis telsizlerini dinleyerek bir haber yakalamaya çalışıyor. Gördüğü olayları dinleyip, çekim yapan Lou özellikle çekim konusunda oldukça etkileyici bir işe imza atmakta. Çektiği bu görüntüleri diğer gece muhabirlerinden öğrendiği kanallara satmaya çalışıyor. Gittiği haber kanallardan birinde oranın yetkilisi olan Nina'yı etkilemeyi başaran Lou hikayenin gidişine yön verecek adımını da atmış oluyor.
Lou acemi şekilde başladığı gece haberciliğinde Nina'nın da etkisiyle birlikte kısa zamanda adını duyurmaya başlar. İşleri büyüyen Lou kendisine yardımcı olması için Rick'i tutarak onunla birlikte "haber avına" çıkar. Her getirdiği haber ayrı ayrı çok etkileyici olduğu için kanalın gece haber müdürü Nina, sürekli onun haberlerini över. Ancak Nina'nın onu övmesi ve çekimlerini beğenmesiyle Lou daha da hırslı ve açgözlü olmaya başlar. Louis yakaladığı haberler ve çekim tekniği ile kısa zamanda çok para kazanır fakat hırslı olan Lou daha çok haber satabilmek ve daha fazla saygı görebilmek için yaşanan olayların delillerini bozmaya ve sınırları aşmaya başlar. Yavaşça tüm etik kuralları çiğneyen Lou hem haberini yaptığı kişilere hem de çevresine zarar vermeye başlar.
Örneğin; kurbanların evlerine habersiz girerek çekim yapar, daha iyi bir açı yakalamak için kurbanı sürükler, rakibinin arabasını bozarak sabote eder, araba kazası yaptırdığı rakibinin haberini yapar ve daha büyük bir haber yakalamak için şüphelileri polise ihbar etmez. Yani Lou sırf görüntü satabilmek için hem gazeteci hem de insani etik kuralları çiğner. Nina'nın reyting beklentisi ise Louis'in bu hırsını daha da körükler. Haber yapabilmek için etrafındaki insanlara zarar verecek kadar gözü kararır. Nina'yı onunla olması için tehdit dahi eder. Dedektif Louis'ten şüphelense bile bunu kanıtlayamaz. Lou ona engel olabilecek her şeyi ortadan kaldırmaya başlar ve partneri Rick'i öldürterek onun bile haberini yapar. Lou kanıtları yok ederek işin içinden sıyrılmayı başarır. Film sonuna kadar işini geliştirir ve büyütür. İnsanlara istedikleri ve reyting getiren vahşi şeyleri sunmaya devam eder. Nina ve medya suçlu ve sosyopat birinden bir "sözde haberci" yaratırlar.
Film, medyanın, televizyonun veya reyting kaygısının haberciliğe neler yaptırdığını ve etik kuralların nasıl çiğnenebildiğini göstermiştir. Filmde izlenen her dakikaya bu sorunlar yayılarak konu harika bir şekilde işlenmiştir.
Karakter Analizi
Lou Bloom:
Film Lou Bloom etrafında dönmektedir. Louis Bloom çok hırslı olan bir hırsızdır. Genellikle ufak tefek işler yapan Lou bu işin kendisine yetmediğini düşünerek yeni iş bakmaya başlar. Bir gece bir araba kazasını görüntüleyen kameramanları gören Lou bu işte para olduğunu öğrenir. Bir kamera ve polis telsizi alarak gece muhabirliği yapmaya karar verir. Filmin ana olayları Lou tarafından verilen bu karar sonrası değişmeye başlar. Lou yüksek hedefleri olan alçak bir adamdır. Lou bir arayış içinde, çalışkan ve ciddi biridir. Bunların dışında "yalnız" kalmayı seçen biridir. İnsanlara karşı üstünlük ve baskı kurmaya çalışır. Çevresinde bulunan insanlar onun için bir değer taşımaz ve arkadaşlık kurma gibi bir arayış peşinde de değil. Karakterin tek hedefi başarılı ve saygı duyulan biri olmaya çalışmaktır. Zaten Louis karakteri saygın biri olmak ve adından söz ettirme çabasıyla bunca şeyi yapıyor. Çıkarları uğruna insanlara zarar vermekten çekinmiyor. Hatta bu nedenle işini kabul ettirmek için Nina'yı tehdit etmeye ve yardımcısı Rick'in ölümüne sebep olmasını dahi görüyoruz. Lou, kendini kabul ettirebilmeye çalıştığı durumlarda daha hızlı ve bağırarak konuşuyor. Ancak kendisi yakaladığı görüntülerin eşsiz bulunması sebebiyle film içerisinde oldukça övülüyordu da. Louis kısaca, insanları çok sevmeyen, içe kapanık, hırslı ve gergin bir kişiliğe sahiptir. Filmi izlerken karakter bazen çekilmez derecede itici gelmeye başlayabiliyor fakat bir yandan nasıl hareket edeceğini de merak ettiriyor. Lou bazen psikopat bir karaktere dönüşüyor ve hareketleri izleyenleri şaşırtıp, sinirlendiriyor.
Nina Romina:
Filmin önemli yan karakteri olan Nina, Lou tarafından çekilen görüntüleri satın alarak kendi kanalının haberlerinde yayınlamaya başlar. Bu şekilde hikayeye dahil olan Nina liderlik yönü baskın, tutkulu, gergin, mükemmeliyetçi ve kariyer hırsı baskın bir kişiliğe sahiptir. Aynı yerde çok fazla devam etmez. Filmde haberler yapılırken Nina genel halkı korkutmaya yönelik haberler yapıyor. Çünkü bunun ilgiyi arttırdığını düşünüyor. Eğer herkesi ilgilendiren ve korkutan bir durum olursa daha fazla seyircinin kanalın haberlerini izleyeceğini düşünüyor. Bu nedenle Louis'i sürekli bulduğu haberlerin daha korkutucu ve daha şiddet içerikli olması yönünde destekliyor. Kanalın reytingi onun için etik kurallardan daha ağır basıyor. Bu nedenle Lou'nun karakterinin gidişatı üstünde de önemli bir rol oynuyor. Hatta daha fazla kötü haber getirmesi için Louis'i azarladığı durumlar dahi yaşanıyordu. Bu durumdan kendisi de daha sonunda zararlı çıkıyor. Nina, Lou'nun tehdidine uğruyor ve Lou, Nina'yı sadece bağlantı olarak görüyor. Nina'da yaşanan kötü olayların aslında bir sebebi konumunda.
Rick:
Filmin diğer önemli yan karakteri Rick, fakir ve paraya ihtiyacı olan bir karakter. Sakin, insanlara değer veren, iyimser bir kişiliğe sahiptir. Lou yanında para kazanabilmek amacıyla işe başlar ve haberleri geceleri beraber kovalamaya başlarlar. Rick yolu tarif eder ve birlikte olay yerine giderler. Lou, Rick'e çok
ödeme yapmaz. Onun üstünde baskı kurmaya çalışır. Rick artık daha fazla şey istemeye ve Lou'nun karıştığı işleri anladığında ise Lou onu ortadan kaldırmaya karar verir. Rick filmin sonunda haberini yapmaya gittikleri bir suçlu tarafından öldürülür. Lou ise sadece Rick'i videoya çekerek haberini yapar.
Diğer Karakterler:
Joe Loder: Lou'nun rakibi olan gece habercisidir. Lou işinde iyi olduğu için ona iş teklif etmiştir ancak reddedilince başkalarıyla çalışarak Lou'nun önüne geçmiştir. Bu nedenle Lou onu sabote ederek araba kazası yapmasına neden olmuştur.
Frank Kruse: Frank doğrucu, kuralları olan, fikirlerini söylemekten kokmayan bir karakter. Ayrıca Frank, Louis'in tavırlarından hoşlanmadığı için onun getirdiği tüm haberler ve kendisine önyargılı yaklaşıyor ve ona güvenmiyor.
Dedektif Fronteiri: Lou'nun suçlu olduğundan şüpheleniyor. Suçluları gördüğünü ancak bilerek sakladığını düşünüyor. Lou'yu sorgulasa dahi onu yakalamada başarılı olamıyor.
Filmde özellikle bu karakterler üzerinde duruluyor. Diğerleri hakkında çok bilgi verilmiyor.
Filmin Temaları
Habercilikte Etik İhlali: Filmin özellikle üstünde durduğu tema ana karakterin haber araştırma ve yapma sürecinde yapmış olduğu etik dışı hareketlerdir. Sadece ana karakter değil filmde yer olan çoğu medya çalışanı etik ilkelere uymamakta olduğunu görüyoruz. Lou haberi atabilmek için "iyi bir çekim açısı" yakalamaya çalışıyor.
Bunun için de mağdurların her şeklide görüntüsünü almaktan çekinmiyor. Lou haber yapabilmek için olay yerini değiştirmekten çekinmiyor, daha fazla haber satabilmek için bir suçluyu ihbar etmiyor veya özel mülklere izinsiz olarak girebiliyor. Yani filmde habercilik etik kurallarının hiçbirine uyulmuyor. Film boyunca kötü bir haberci nasıl olur anlatılıyor. Habercilik sektörünün ne kadar gaddarlaşabileceğini, daha fazla izlenebilme arzuyla insanların acılarından nasıl faydalandığını film eleştirel bir dil ve çok uç karakterler ile anlatıyor.
Reyting Kaygısı: Nina karakteri, öfke, kan, vahşet, kaza ve şiddet gibi olayların olduğu haberlerin daha fazla reyting getirdiğini söylüyor. İnsanların genellikle
bu tür haberlere ilgi duyduğunu söyleyerek sürekli bu haberleri kanalına satın alıyordu. Bu filmin sistem eleştirisi yönünü bizlere tamamen gösteriyor. Haberlerin veya ekranda gördüklerimizin oluşuna başka bir gözle bakmamızı sağlıyor. Diğer kanallar ile yarışmak için daha kanlı haberler bulmayı bir şans olarak gören televizyon habercilerinin asıl amaçlarının insanlara haberleri aktarmak mı? Yoksa asıl amaçlarının bir korku unsuru yaratarak reytingleri arttırmak mı? olduğu filme işlenen en çarpıcı temalardandır. Bunun yanı sıra filmde Nina fakir ve zengin semtler arasında ki farklardan bahsediyor. Semttin ekonomik durumuna göre yaşanan olayların dikkat çekiciliğinin de değiştiğini anlatıyor bu bize filmde toplumun önyargılarının bir haberin yapım aşamasında nasıl önemli olduğunun örneği olarak gösterilebilir.
Korku Unsuru Yaratan Medya: Haberlerde olaylar anlatılırken çok fazla abartılı ifade kullanılarak toplumun yaşanan olayı daha ciddiye almasını sağlamaya çalışıyorlar. Bu şekilde reytingleri arttırmak için büyük bir algı yapıyorlar. Reyting kaygısı ile birlikte ilerleyen bu korku unsuru yaratma durumu özellikle spikerlerin ekranda konuşurken sürekli konuyu bastırarak söylemeleri, ekrana gelen kanlı fotoğraflar, sürekli yapılan uyarılar ve tekrarlar ile birlikte halk bir olaya karşı daha da korkutulmasına neden oluyor. Haberlerdeki dil kullanımı insanların duygularını suistimal ediyor. İnsanlar medyanın yarattığı algıya güvenerek korkutuluyorlar ve bu şekilde olaya olan ilgi atmış oluyor.
Seçilmiş Yalnızlık: Filmin ana karakteri Lou, insanlarla ilişkisi iyi olmayan ve yalnız kalmayı "seçen" biri. Filmde sadece Louis değil çoğu karakterin iletişimi zorunluk üstüne kurulu. Yakın bir iletişim durumu yok. Louis genellikle üstünlük ve baskı kurmaya çalışan biri kimseyle arkadaş olmaya çalışmıyor. Kurduğu
iletişim ise sadece yaptığı iş üstüne odaklı. Çevresinde bulunan insanlara da değer vermiyor. Örneğin; Nina'yı tehdit etmeye çalışması ve yardımcısı Rick'in ölümüne sebep olmasının nedeni insanlara değer vermemesinden kaynaklanıyor. Kendisi çevresinde bulunan insanlarla "iyi" bir iletişim veya ilişki kurma çabasında değil. Lou insanların ona saygı duymasını istiyor. Belki de şu an olduğu başarısız kişiyi sevilmeye layık görmüyor olabilir. Bu nedenle olabildiğince kendini dünyadan soyut bir hale getirmeye çalışmıştır. Filmde birçok kez verilen farklı çekimler sayesinde Lou'nun bu yalnızlığını izleyiciler daha iyi görebiliyor.
Diğer Temalar:
Kadınların Mesleki Yaşamda Yeri
Haberlerin Arka Planı
Para Arzusu
Benlik Arayışı
Filmde bulunan temaların hepsi birbirleriyle iç içe geçmiş şekildedir. Bu diğerleri olarak yazılan temalarda ana temaların içinde yer alacak şekilde oluşturulmuştur. Lou'nun para kazanma ile saygıyı eş görmesi ve ne yapacağını bilmez durumdayken karşısına bu işin çıkması ile filmin teması oluşmaya başlıyor. Lou gücün kölesi olarak sırf daha fazla para kazanmak için türlü yanlışlar yaparak haber topluyor. Kişiliği ise gittikçe daha kötü biri olmaya doğru evriliyor. Ancak bu gidişatın bir diğer nedeni de haberlerin arka planında yatan baskın istekler. Lou haberlerinin satın alınması ve bu işe devam edebilmek amacıyla türlü yanlışlar yapıyor. Son yaptıklarına göz yumuyor. Çünkü onu başarıya giden bir yol olarak görüyor ancak Lou'da Nina'yı yükselmek amacıyla kullanıyor.
Sinematografi
Renk ve Işık
Filmin ana karakteri Louis'in sahneleri genellikle karanlık yerlerde ve sisli atmosferde çekiliyor. Renkli çekimler filmde karanlık çekimlere göre az şekilde yer alıyor Louis genellikle bu tür ortamlarda gergin ve sinirli davranışlar sergiliyor. Bu çekimlerin amacı filmdeki gerilimi arttırmak ve seyircinin dikkatini arttırmaktır. Filmde genellikle karanlığı ve şiddeti görüyoruz bu filme tamamen korkutucu diyemesek bile seyirciyi geren bir film. Filmin ana olaylarının hepsi
karanlık mekanlarda gerçekleşiyor. Bu şekilde karakterlerin baskısını seyirci daha iyi bir şekilde anlayabiliyor. Aynı zamanda sabah çekimlerinde renkler oldukça güzel verilirken gece olduğunda renkler daha boğucu ve karanlık renkler ile gösterilir. Bu durumda seyirciye geçenin içinde gerçekleşen tehlikeleri daha iyi şekilde vurgulamaktadır.
Çekim Açıları
Filmde Louis'in bir durumu algılayış şekli ve onu çekme şeklinin üstünde oldukça duruluyor. Lou'nun çekimleri etkileyici olmasının yanında izleyen kişiye acıma ve korkma duygularını yaşatacak cinsten. Olayların daha dikkat çekici olması ve insanlarda daha büyük bir algı yaratmak için oldukça korkunç diyebileceğimiz çekimler yapılıyor. Lou arabasıyla yolda ilerlerken genellikle geniş çekim yapılmış ve bu şekilde hayatın akıp giden hızı vurgulanmaya çalışılmıştır. Lou bir suça karışmak veya raydan çıkmak üzereyken genelde yakın çekime alınır bu şekilde sanki seyirci Lou'nun kafasının içindeymiş ve ne yapacağını biliyormuş gibi hissettirilir. Lou'nun, Joe’yu kameraya aldığı sahnede Low-Angle Shot tekniği kullanılmıştır. Böylece Lou’nun hırslı karakteri seyirciye gösterilmiştir. Lou'nun haberleri Joe’ya kaptırarak artık kaybettiğini düşünmesinden sonra banyoya gidip bağırıp aynayı parçaladığı sahnede kullanılan çekim açısı oldukça önemlidir. Çünkü bu sahne Lou için bir kırılma noktası olmakta ve benliğini sorguladığını seyirciye göstermektedir. Bu sahneden sonra Lou kazanmak için tehlikeli olabilecek her şeyi yapmaya başlar.
Mekan
Filmin görüntü yönetmeni Robert Elwit, Kaliforniya’nın LA şehrinde sanki her biri bir fotoğraf karesiymiş gibi bir mekan çekimi yapmaktadır. Renkler birbiriyle bütünlük içinde ve özellikle geni şekilde ele alınmıştır. Filmin geçtiği mekanlar; olay yerleri (yol kenarları, özel mülkler vs.), KWLA haber merkezi, Lou’nun evi ve arabası olarak görülmektedir. Lou özellikle bu mekanlarda zaman geçirmektedir. Evi kendisinin bir yansıması şeklinde düzenlenmiştir. Oldukça karanlık ve simetrik şekilde düzenlidir. Dış mekanlarda ise genellikle buhar kullanıldığı görülmektedir. Bu filmde yaşanan belirsizliklere işaret etmektedir. Filmde Louis'in bir durumu algılayış şekli ve onu çekme şeklinin üstünde oldukça duruluyor. Lou'nun çekimleri etkileyici olmasının yanında izleyen kişiye acıma ve korkma duygularını yaşatacak cinsten. Olayların daha dikkat çekici olması ve insanlarda daha büyük bir algı yaratmak için oldukça korkunç diyebileceğimiz çekimler yapılıyor. Lou arabasıyla yolda ilerlerken genellikle geniş çekim yapılmış ve bu şekilde hayatın akıp giden hızı vurgulanmaya
Müzik
Filmin müzikleri James Newton Howard'a aittir. Filmin müzikleri genellikle sakin ve gerici şekilde tasarlanmıştır. Sanki her an bir şey olabilirmiş gibi bir izlenim vermeyi daha da kolaylaştırmıştır. Filmin tam 28 farklı arka plan müziği vardır. Ancak filmin akışı oldukça hızlı olduğu için neredeyse bu farklı çoğu seyirci anlamamıştır.
Yorum Bırakın