Alice Harikalar Diyarında PROPP masal çözümlemesi.

Alice Harikalar Diyarında PROPP masal çözümlemesi.
  • 12
    0
    0
    1
  • 1.Tanıma: Masalda Alice, tanınan bir karakterdir. 


    2. Uzaklaşma: Alice, ailesinden uzaklaşarak gerçek dünyadan ayrılır.

    “Alice kendini derin ve tuhaf bir kuyuya düşerken bulmuş.

    Alice: “Ne kadar da uzun sürdü. Ya bu kuyu çok derin ya da ben çok yavaş düşüyorum. Şimdiye kadar dünyanın çekirdeğine kadar varmış olmalıydım. Aaa! Bir saman yığını? Ne kadar düşünceli. Neresi burası?” diye söylenmeye devam etmiş.”

    3. Aracılık, Geçiş Anı: Alice, beklenmedik bir şekilde tavşanın peşinden giderek Harikalar Diyarı'na geçiş yapar. 

    “Alice: “Konuşan bir tavşan! Bir cep saati, merak ettim, onu takip etmeliyim.” demiş sonra da tavşanın içine girdiği deliğe, tekrar nasıl çıkacağını hiç düşünmeden, tekrar o da girmiş.”

     

    4. Yasağı Çiğneme: Alice, Harikalar Diyarı'nda birçok yasağı çiğner. Yememesi gereken yiyecekler yer, girmemesi gereken yerlere girer, yapmaması gereken şeyleri mutlaka yapar.


    5. Kötülük: Masalda kötü karakterler (Kötü kraliçe), Alice'e zarar vermeye çalışır. 
    “Kraliçe: “Auu, bu da kim?”

    Alice: “Benim adım Alice majesteleri.”

    Kraliçe: “Hım, peki ya bunlar kim?”

    Alice: “Nereden bileyim?”

    Kraliçe tam da o anda öfkeden deliye dönmüş.

    Kraliçe: “Kellesini uçurun!”

     

    6. Karşıt Eylemin Başlangıcı: Alice, Harikalar Diyarı'nda yaşadığı olaylara uyum sağlamak için eyleme geçmeye karar verir.

    “O kadar çok yorulmuş ki bu sefer mantar parçalarını azar azar yemeye devam etmiş. Bazen daha uzun oluyormuş, bazen daha kısa oluyormuş. Ta ki kendi normal boyuna gelene kadar bu, böyle devam etmiş.”

    7. Bağışçının İlk İşlevi: Alice, masal boyunca birçok yardımcıyla karşılaşır ve onlardan yardım alır.

    #Alice, tavşan, şapkacı, kedi, tırtıl gibi iyi karakterlerden yardım alarak masalda yolunu bulur ve başına gelen problemlerden kurtulur. 

    8. Kahramanın Tepkisi: Alice, karşılaştığı karakterlerin eylemlerine tepki gösterir.

    “Kraliçe: “Uçurun kellesini!”

    Alice’in artık daha fazla sabredecek hali kalmamış.

    Alice: “Aaaah! Seni kim ciddiye alır? Sürekli o sözcüğü söylüyorsun! Siz, alt tarafı bir kâğıt destesisiniz.”

    9. Büyülü Nesnenin Alınması: Alice, masal boyunca çeşitli büyülü nesnelerle karşılaşır.

    #Masalda şişe, pasta, eldiven, mantar gibi büyülü nesneler bulunmaktadır. 

    10. Çatışma: Alice, Harikalar Diyarı'nda çeşitli karakterlerle çatışır.

        1)     “Kedi: “Söyle bana, Çılgın Şapkacı ve Mart Tavşan’ıyla tanıştın mı?”

                 Alice: “Çılgın Şapkacı ve Mart Tavşanı mı? Hayır, tanışmadım?”

                 Kedi: “Ama, tanışmak zorundasın. Onlar ikisi birden delidir. Aynı senin ve benim gibi.”

                 Alice: “Hey! Ben, deli, değilim!”

                 Kedi: “Ahahaha! Hem de çok delisin!”

     

        2)     Çılgın Şapkacı: “Yer yok, yer yok!”

                Alice: “Ama, büyük bir masa bu, bir sürü yer var işte!

                Çılgın Şapkacı: “Senin saçının kesilmesi lazım.”

                Alice: “Sen çok kabasın!”

    11. Giderme: Masalda başlangıçtaki kötülükler giderilir ve eksiklikler karşılanır.


    12. Geri Dönüş: Alice, Harikalar Diyarı'ndan geri döner ve gerçek dünyasına gider.

    “Oyun kâğıtları, bu sözün üzerine havalanmışlar ve Alice’in üstüne çullanmışlar. Alice yarı korkudan, yarı öfkeden çığlık atmış. Kâğıtları uzaklaştırmaya çalışmış. Kısa süre sonra Alice: “Ah, ah, ah! Defolun! Ah! Yapraklar! Kâğıtlar nerede? Kraliçe nerede? Hım, rüya mıymış? Hım, ne harika bir rüyaydı. Hemen gidip ablama anlatmam lazım.”


    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.