Zincire Vurulmuş Prometheus, Antik Yunan tragedya yazarı
Aiskhylos’un mitolojik karakter Prometheus üzerine yazdığı manzum tiyatro
üçlemesinin birinci oyunudur. Diğer ikisi Kurtulmuş Prometheus ve ateş Taşıyan
Prometheus’tur. Kurtulmuş Prometheus’un sadece birkaç parçası elde bulunurken
Ateş Taşıyan Prometheus’un metnine ulaşılamaz. Bu eserlerin varlığı tarihi ve
edebi eserlerde isimlerinin geçmesiyle bilinir.
Prometheus, Antik Yunan mitolojisinde ateşi tanrılar tanrısı
Zeus’tan çalıp bir rezene sapı içinde insanlığa hediye etmesi ile bilinir.
Burada rezene önemlidir, çünkü biyolojik yapısı nedeniyle içten içe ağır ağır
yanan ve bu sayede ateşi uzak mesafelere taşıma imkanı veren bir bitkidir.
Burada da Prometheus’un akılcılığı göze çarpar.
Cömertliği Prometheus’a pahalıya mal olur. Zeus onu Kafkas
dağlarında bir kayaya zincirletir ve vahşi bir kartal Prometheus’un
karaciğerini her gün yer. Karaciğer ise her gece yeniden büyür. Bu yiyiş ve
büyüyüş hiç bitmeyen bir işkencedir. Bir anlamda yeryüzüne inen ve ateşi şu ya
da bu şekilde eline geçiren insanlığın da bitmeyen işkencesidir.
Prometheus’un insanlara yaptığı tek iyilik bu değil. Bu
titan –bazı kaynaklara göre de bir Olympos tanrısı- insanlara aklı da vermiştir.
Onlara aklı kullanarak yaşamı kolaylaştırmayı öğretir. Prometheus mitolojik
evren içinde akıl, bilinç, özgürlük ve isyanla özdeşleşir zaten. Onun isyanı,
kuşaklar boyunca devam eden baba tanrıyı tahtından indirme geleneğinin sonunda
tahta oturan Zeus’adır. Zeus babası Kronos’u indirir, Kronos da babası
Uranos’u. Kronos’un Uranos’u tahtından indirmesi tamamen fiziksel şiddetle
olurken Zeus babasını Prometheus’un verdiği akıl sayesinde indirir. Dünyanın
ilk devrimleri, darbeleri olarak nitelendirilebilir bu babayı tahtından indirme
silsilesi. Nitekim Zeus da benzer bir kaderi yaşamanın eşiğine gelecektir.
Bütün bu isyan, devirme, darbe yapma noktalarından hareketle
Zincire Vurulmuş Prometheus’a politik piyes demek yerinde olur. Çünkü bir
yöneten yönetilen sınıfı mevcuttur. İlginç olan isyanı gerçekleştirenin
yönetilenlerden değil yönetenler arasından çıkmasıdır. Zeus yöneten devletler,
hükümetler; insanlar da yönetilen halklar olarak sembolize edilebilir. Peki
Prometheus? O da iktidara gelince şüphelenmeye ilk başta dostlarından başlayan
yöneticilerin kurbanı olarak halktan yana bir yönetendir denilebilir. Politik
noktayı bir kenara bırakırsak din ve mitoloji açısından da insanların tanrılara
olan isyanıdır en yüzeysel yorum.
Prometheus’un insanları akıl ve ateşle donatması onları
tanrılar karşısında da güçlü kılar ve bu gücün farkında olan insandan
tehlikelisi de yoktur. Çünkü güce erişen varlık her zaman yerini yükseltmek,
güncellemek ve korumak ister. Nitekim Goethe’nin Prometheus’a adadığı bir şiirinde
ateş ve aklın verdiği güç tanrılarla alay etmeye kadar varır:
Karart göklerini Zeus,
Duman duman bulutlarla;
Diken başlarını yolan çocuk gibi de
Oyna meşelerin, dağların doruklarıyla.
Ama benim dünyama dokunamazsın,
Ne senin yapmadığın kulübeme
Ne de ateşini kıskandığın ocağıma.
Burada kulübe, Prometheus’un verdiği akılla mağaralardan
çıkıp yapmayı öğrendiği evlerde yaşayan insanı, ocaktaki kıskanılan ateş ise
yine Prometheus’un çalıp insanlığa verdiği için Zeus’un gazabını çektiği ateşe
gönderme yapar. Şiirin devamı şöyledir:
Şu evrende siz tanrılardan
Daha zavallısı var mı bilmem:
Kurban vergileri
Dua üfürükleriyle beslenir
Haşmetli varlığınız zar zor.
Size umut bağlayan budalalar,
Çocuklar, dilenciler olmasa
Yok olur giderdiniz çoktan.
Promoetheus, Zeus’a yardım edip onu tahta çıkarmasına rağmen
ateşi ve aklı insanlara vermesi nedeniyle Zeus’un öfkesini çeker. Zeus onu
bitmeyen bir işkenceye mahkum eder ve Aiskhylos’un Zincire Vurulmuş Prometheus
eserinde Zeus en son yıldırımlarla kayayı yerle bir eder ve Prometheus’u
Tartaros’un derinliklerine gönderir. Şairin parçalar halinde kısmen mevcut olan
oyunu Kurtulmuş Prometheus’ta ise Herakles Prometheus’un ciğerini yiyen kartalı
öldürerek işkenceye son verir ve Zeus ile Prometheus barışır.
Bütün bunlara göre, Prometheus’un insanlığın hamisi olduğunu
söylemek mümkün. O ki, Zeus tarafından yok edilmesi düşünülen insan soyunu akıl
ve ateş ile kurtarır. Ateş zanaattan sanata bütün alanları başlatan elementtir.
İnsanlık bütün ilerlemesini ateşe, mitolojik yönden ise Prometheus’a borçludur.
Ne var ki, Prometheus kayalarda işkence görürken hiçbir insanın ona yardım
etmeye gelmemesi de ilginçtir. Belki de insanın kendisine verilen nimetler
karşısında minnet duyup gereğini yapmaması da bu noktada başlar. Kimi
kaynaklara göre üstelik, Prometheus insanı yaratan tanrıdır.
Özet olarak Zincire Vurulmuş Prometheus, bir manzum politik
piyestir. Prometheus önderliğinde tanrılara ve yönetene başkaldıran insanı
anlatır.
Yorum Bırakın