Hayatının her anında mensubu olduğu köklü ailenin değerlerine karşı çıkmış, içindeki aykırı ruha rağmen ait olduğu kültürün adeta bir aynası gibi duran çok sevgili Salif Keita’yı inceliyorum bugün. Şarkılarına geçmeden önce size biraz kendisinden bahsetmek isterim.
Djoliba’da doğan Malili şarkıcı soylu ve köklü bir aileden gelmekteydi, bu yüzdendir ki müzik yapma isteği ailesi tarafından tasvip edilmemiştir. Ait olduğu toplumun geleneklerine göre müzik yapamazdı Salif, çünkü o prenslerin sınıfına aitti. Bu duruma rağmen müzik yapma isteği fazlasıyla güçlüydü, kör olduğu için seslere ve ritimlere fazlasıyla duyarlıydı. Albino doğmuştu, belki de aykırı olmak o an kaderi haline gelmişti; doğduğu toplumda albinolar lanetli ve uğursuz olarak görülürdü. Her anlamda farklı ve özeldi. Bu farklılığın getirdiği dışlanmışlığın içinde kendi özünü kaybetmeden kendini gerçekleştirmek üzere yola çıktı, Bamako’ya sanatını icra etmeye gitti ve sihirli parçalarını kendi dönüşümüyle eş zamanlı olarak yaratmaya başladı.
Mandjou
Modernizmin geleneksellikle harmonisini Salif’in yanık sesiyle daha da fazla hissediyoruz her dinlediğimiz saniyede. Saksafon sesleri şarkının egzotikliğine zarar vermiyor, aksine daha da güçlendiriyor. Sanki yarı çıplağız ve tropikal ağaçlarla dolu bir adadayız, önümüzdeki sonsuz okyanusa bakıyor ve önyargılarımızdan kilometrelerce uzaklaşıyoruz. Hem aidiz hem de uzağız, ait olduğumuz kültürden hem kopuğuz hem de ondan binlerce parça taşıyor ve kendimizi apayrı bir dönüşümle ortaya koyuyoruz, aynı Salif’in yaptığı gibi.
Nyanyama
Doğanın seslerini dinleyerek başlıyoruz şarkıya. İçine giriyoruz yavaşça yine aynı yanık ama yumuşak sesle. Gitar seslerinin şarkıdaki tezliği şarkıyı daha da mükemmel kılıyor, farklılıkların uyumunu dinliyor gibiyiz. Şarkı yavaşladıkça hayalleriniz de daha canlı hale geliyor, ortamın enerjisine kaptırıyorsunuz kendinizi.
Yamore
Sanatçının kendini en güzel gösterebildiği, sihirsel bir biçimde şarkının ona ilham geldiğini söylediği ve bu tanımını şarkıyı dinlerken anlamaya çok daha yaklaşabildiğiniz gizemli parçası. Romantizmin doruklarında süregelen şarkıda aşkın doğaüstü bir çerçevede zuhur edişine tanık oluyoruz. Şarkının sözlerinde sevdiği kadının tek ihtiyacı olduğundan bahsediyor Salif, en temel ihtiyaçlarından bile önce. Aşk çoğu zaman öyle bir şey ki insanın bedenini somut dünyadan uzaklaştırıyor, maneviyatın en yüksek olduğu anlara ortam hazırlıyor ve insanın tek ihtiyacı o coşkun duyguları tekrar ve tekrar yaşamak oluyor.
Diawara Fa
İyimser ve hümanist bir izlenim veren şarkıda adeta hayalimizdeki manzaraları çiziyor sanatçı. Savaşların muhtemelen fazlasıyla süregeldiği bir bölgeden gelen Salif, insanların hiçbirini hiçbir zaman bu konumda görmek istemiyor ve herkesi birbiriyle iç içe görüyor. Dünyaya doğru bakıyor ve insanlar arasındaki görünmez zincirleri fark ediyor, fark ettiklerini yine tamamen geleneğinden kopmadan ama kendine has tarzıyla anlatıyor bize. Ütopik isteklerimize dalıyoruz şarkıyı dinlerken.
Moussolou
Gitarıyla kültürünün müziğini apayrı bir boyuta taşımakta olan sanatçının en iyi işlerinden birisidir Moussolou. Sesi diğer şarkılarına göre bir tık daha yumuşaktır ve akıp gider. Bu keyifli şarkıda aileye ve kolektif bilincimizde bütün insanlık için ailenin temsil ettiklerine atıfta bulunur ve içimizi sıcacık bir his kaplar dinleme esnasında.
Günümüzde dünyanın her yerinde büyük ve ciddi bir problem olan yabancılaşmayı, kültür çatışmasını belki de içinde en güzel çözümleyebilmiş ve sahip olduğu değerleri karakterinin bir parçası yapmış sanatçı bütün müzik camiası için her zaman takdir edilmiş ve edilecektir. O halde gözlerinizi kapatıp kendinizi Salif’in egzotik sesine ve yumuşacık gitarının tellerine doğru bırakın ve kendi içinizdeki yolculukta kaybolun. Anlattığı ve gösterdiği kavramları düşünün, huzuru bulun, yokluğunuzda varlığınızı bulun, kendinizi bulun, aşkınızı bulun, duygularınızı her daim yükseklerde yaşayın ve huzursuzlukta huzuru bulun. Sevgisizlikte sevgiyi görün. Nefrette aşkı. Savaşta barışı. Farklılıklarda benzerlikleri. Acıda özgürleşmeyi. Ve en önemlisi, müzikteki sihri bulun.
Kaynakça
Namıssız ne yazmış yavvvv❤️